Skidentusiaster i Luleå får vänta med skidåkningen

Bilrutor som måste skrapas, det gröna gräset har tagit en vit ton under dygnets första timmar men för den skidälskade Luleåbon får man hålla sig till tåls åtminstone fram till mot slutet av oktober med att ge sig ut i konstsnöspåret på Ormberget.

Arkivbild från Ormberget där Ella Larsson och Albin Larsson åker skidor men i år ser skidentusiasten ut att få vänta till åtminstone i slutet på oktober med att ge sig ut i spåren.

Arkivbild från Ormberget där Ella Larsson och Albin Larsson åker skidor men i år ser skidentusiasten ut att få vänta till åtminstone i slutet på oktober med att ge sig ut i spåren.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2022-10-17 12:00

Under förra året föll det närmare två decimeter snö under den 16 oktober vilket gjorde att Orbergets konstnösmaskiner gick på hög varv för att lägga snö. I slutändan blev det en 900 meters bana som fanns tillgänglig för åkning men så ser det inte ut att bli i år. 

– Vi vill ha kallt i backen och så vill vi se en stabil kyla. Det får gärna hålla i sig i fem dagar för att få bra snö, säger Patrick Zetterqvist. 

Önskningar om kallare tider ser inte ut att bli bönhörda och kommer i alla fall inte att inträffa inom den närmsta tio-dygnsprognosen. 

Det som däremot är glädjande med det varmare vädret är att asfaltsarbetet för multibanan fortsatt kan hållas igång. En bana som i slutändan kommer att bli drygt fyra kilometer lång. När banan väl står redo för användning, någon gång framåt våren nästa år. Då kommer det att finnas en grön slinga för nybörjaren och en svart slinga för den mer erfarne rullskidåkaren. 

– Det är det som är lite speciellt med satsningen att det ska finnas något för både motionären som är ovan och då kan denne åka på en nästan platt yta för att pröva på att åka rullskidor och den som är duktig kan ge sig ut i ganska utmanande både utförs- och stigningsåkning, säger Patrick Zetterqvist. 

Enligt honom finns det förutom det sista asfaltsarbetet en del förhöjningar till motionsspåret och även målning som behöver att göras innan banan är helt färdigställd. 

Sedan säsongen 19/20 har den som vill använda sig av Ormbergets spår fått betala en avgift för att nyttja spåren. En kostnad som så sent som i fjol landade på 420 kronor. Avgiften har bland annat använts för att köpa in tre nya snökanoner till anläggningen. 

Inför i år beräknas spåravgiften att öka med 13 kronor och landa på 433 kronor. En höjning som har att göra med att kommunen upprättat spåravgiften som en taxa som regleras årligen. 

Patrick Zetterqvist räknar däremot med att det kommer att bli svårare att hålla budget i år jämfört med föregånde år vilket har att göra med inflationen, dyrare kostnader för både drivmedel och el. För anläggningen på Ormberget är det främst det ökade drivmedelspriset som påverkar.

– I budget har vi räknat 170 000 för drivmedel men vi lär nog landa kring 250 000 eller så i år. säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!