Skogsbranschen bävar efter förslag

Regeringen är på gång med den omtalade kilometerskatten på tunga fordon. Skogsbranschen bävar.
? Det blir sämre tillgång på råvara, förutspår Dan Bergman, VD i sågverket BAC, Örarna.

LULEÅ2006-03-15 06:30
Den trafikpolitiska proposition som regeringen utlovat till nästa vecka, och som åtminstone väntas innehålla förslag om kilometerskatt, föregås av årsgamla diskussioner kring den framtida beskattningen på landsvägstransporter. Regeringens kommande förslag ska dock inte tillåtas få orimliga konsekvenser, heter det nu.<br>I den Vägtrafikskatteutredning som gjorts tidigare föreslogs att kilometerskatt på landsvägstransporter införs med 3:67 kronor per kilometer.<br>Små sågverk överlever inte<br>Därtill angavs förslag om att successivt höja skatten på diesel med 2:22 kronor per liter. Ett första steg med en mindre höjning genomfördes. Underlättnader föreslogs också. <br>Forskningsinstitutet Skogforsk analyserade de sammantagna följderna för en rad företag inom skogsindustrin och tittade på företagens transportsträckor och transportmöjligheter. Genomförs förslagen fullt ut förlorar skogsbruket 1.800 miljoner kronor per år, lyder slutsatserna. Konsekvenserna blir stora för företagen. Kuriren har tidigare gett exempel där kända sågverk i Norrbotten inte skulle överleva i längden.<br>Det här är alltså hotbilden. Innan vi har facit gör Dan Bergman, BAC i Örarna, klart att att dyrare transporter i vilket fall som helst får konsekvenser.<br>&nbsp;? Viss del av de högre transportkostnaderna hamnar hos skogsägaren, som får ett sämre rotnetto. Det blir mindre kvar.<br>Inte bättre flytta utsläppen<br>Dan Bergman pekar på att tillgången på skogsråvara blir sämre. Skogsägaren kanske gallrar med motivering att det som senare ska huggas ger ett gott utfall. Framöver sjunker dock motivationen att sköta om skogen. Skogsråvara långt från industri kommer samtidigt att få stå kvar. Sågverken får sämre marginaler och massaindustri drabbas.<br>Folkpartistiska riksdagsledamoten Anna Grönlund Krantz ondgör sig över regeringens och stödpartiernas, som hon kallar det, ?nästa dråpslag mot Norrbotten?.<br>&nbsp;? Vi behöver ett gemensamt grepp mot koldioxidutsläpp på EU-nivå. Inte blir det bättre av att vi flyttar utsläppen till Finland, som det nu blir. Förslaget som kommer får stora konsekvenser för skogsnäringen och transporter av livsmedel i Norrbotten. Lokala producenter, som Norrmejerier, kanske gynnas men vissa varor lämpar sig inte på järnväg och går heller inte att producera i Norrbotten. De undantag regeringen tänkt sig tror jag gäller skogsnäringen. Allt annat vore idiotiskt, med tanke på vad den näringen betyder för Sverige. Men helt undantagen kan skogen inte vara, då är det ju ingen mening med förslaget.<br>Peter Eriksson, miljöpartiet, säger att många i transportnäringen välkomnar den utjämning mot andra länders åkare som trafikpolitiska propositionen kan komma att innehålla.<br>&nbsp;? Jag tror inte följderna blir extrema i något fall, säger han apropå Anna Grönlund Krantz kritik. Förhandlingarna är inte färdiga, men en följd av införd kilometerskatt, vilken dröjer, blir att skatten på diesel sänks, klargör Peter Eriksson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om