Skola på bättringsvägen

Ersnässkolan är på bättringsvägen och skolan kommer definitivt inte att läggas ned.
Budskapet är entydigt från rektor, skolpersonal och föräldrar i Ersnäs.
Efter en tuff tid är utvecklingen på skolan på väg åt rätt håll hävdar de samfällt.

LULEÅ2006-03-02 06:30
Det som fått rektor, skolpersonal och föräldrar från Ersnässkolans föräldraråd att reagera är en insändare som var införd i lördagens Kuriren. I insändaren kritiseras Ersnässkolans rektor Maria Nilsson, som tillträdde hösten 2005, för att ha genomfört försämringar för eleverna. <br>Enligt den anonyme insändarskribenten ska personal som haft avvikande åsikter tystats av rektorn och elever som har behov av stöd har inte fått den hjälp de behöver. <br>Den kritik och de åsikter som förs fram av signaturen ?mycket oroliga föräldrar vars barn straffas? är inte representantiv för vad majoriteten av föräldrarna tycker, hävdar tre föräldrar från föräldrarådet, rektorn och pedagogerna som vill ge sin bild av situationen på Ersnässkolan.<br>Tuff höst<br>&nbsp;? Insändaren speglar inte verkligheten på skolan i dag, anser föräldern Greger Lindgren som har en son som går på skolan. <br>Rektor Maria Nilsson pekar på allt det positiva som finns på skolan, men medger att det tidigare varit en tuff period. <br>&nbsp;? Vi har en skola i utveckling, en aktiv intresseförening i byn, ett kulturellt engagemang och många företag i byn och väldigt engagerade föräldrar, säger rektorn Maria Nilsson. <br>&nbsp;? Det har varit en tuff höst och vi har haft en organisationsförändring, säger Maria Nilsson. <br>I höstas hölls ett möte med föräldrarna, då även skolchefen och områdeschefen deltog. Vid mötet framkom kritik från oroliga föräldrar och krav ställdes på förbättringar. Ersnässkolan begärde och fick hjälp med 1,5 tjänster. <br>&nbsp;? Vi har 4,5 pedagoger fler än vad grundbemanningen är, säger Maria Nilsson. <br>Hon berättar att arbetssättet har förändrats för att skapa trygghet för eleverna. Tidigare gick pedagogerna runt och arbetade i flera olika klasser, nu finns det fasta pedagoger för två grupper. <br>Bättre kommunikation<br>&nbsp;? Strukturen var inte tydlig, det märktes på våra barn att de hade flera olika pedagoger, säger Malin Tornberg vars dotter går på skolan. <br>Maria Nilsson tog också initiativet och startade ett föräldraråd på skolan. Något sådant har tidigare inte funnits på Ersnässkolan. <br>&nbsp;? Ingen rektor har tidigare funnits fysiskt så ofta på skolan som Maria Nilsson. Det har inte funnits något som helst intresse tidigare för att skapa föräldrainflytande, anser Malin Tornberg. <br>Bland föräldrarna fanns en oro för att barnen inte lärde sig det de borde kunna. <br>Den oron har nu stillats. <br>&nbsp;? Kravet vi hade var att skolan skulle ta reda på var barnen befann sig kunskapsmässigt i svenska och matematik. Det kravet har skolan uppfyllt till fullo, säger föräldern Greger Lindgren.<br>&nbsp;? Vissa föräldrar tror att ?nu är alla tjänster tillsatta, nu fungerar det?. Det går inte så fort. Kommunikation och informationsflöde har blivit mycket bättre, säger föräldern Eva-Lill Olofsson som har en dotter på skolan. <br>Inflyttning<br>Konsekvenserna av friskolans etablering kommer inte att bli så kännbara för Ersnässkolan hävdar rektor Maria Nilsson. Preliminära uppgifter från Nya läroverket visar att 19 barn, varav nio blivande sjundeklassare, ska börja på friskolan i höst. <br>Samtidigt sker dock en inflyttning till Ersnäs, som medför att fem barn kommer att börja skolan i höst plus att förskoleklassen får ett tillskott på tolv barn. <br>&nbsp;? Vi har en grundbemanning på sju pedagoger och den kommer vi inte att förändra, säger Maria Nilsson. <br>Hon tror att det finns flera orsaker till att föräldrar väljer friskolan i stället för att låta barnen gå kvar på Ersnässkolan.<br>Stort friutrymme<br>&nbsp;? En del har gjort det därför att man flyttar härifrån. Det som också kommit till min kännedom är att många inte har bestämt sig än. Om föräldrarna har upplevt att det har varit litet oroligt under hösten och de tror på den pedagogik som friskolan står för så kan de ha sökt sig dit av den anledningen. Det är det som vi måste se som en utmaning, säger Maria Nilsson. <br>Hur ska den kommunala skolan möta konkurrensen från friskolor?<br>&nbsp;? Friskolor har kommit till Luleå och kommer att bestå. Då måste vi ta till oss det. I den kommunala skolan har vi ett stort friutrymme för att visa vad vi kan göra. Vi måste visa på vad vi är bra på, säger Maria Nilsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om