Skolchef Joakim Ekenberg reagerar med förvåning, när han hör att ingen av eleverna fått CE-behörighet.
– Det skulle förvåna mig om ingen nått CE-behörighet, men det är något som jag kan kolla upp.
Senare återkommer Joakim Ekenberg, i ett mejl, där han medger att ingen student gått ut med CE-behörighet.
Av de sju elever som påbörjade årskurs tre på transportprogrammet är det bara tre av fem elever som gick ut från skolan, som kunde köra lastbil när de tog studenten.
På ett annat transportprogram, som vi varit i kontakt med, uppger man att det är ovanligt att elever inte går ut med CE-behörighet, men om det förekommer så är det någon enstaka elev. Detta trots att programmet utbildar fler studenter än Praktiska gymnasiet i Luleå.
Enligt honom kommer elever som gått ut i våras, och som inte fått CE-behörighet, få chans att ta behörigheten. En behörighet som skolan uppger att de kommer bekosta.
En elev berättar att de bara har en lärare i klassrummet i ungefär 15 minuter när lektionen startar och att det därför är svårt att få hjälp, vilket gör att eleven tappar sin studiemotivation.
– Det ska inte förekomma och om det uppstått någon gång så är det fel. All undervisning ska vara lärarledd, säger Ekenberg.
En elev uppger till oss att den på grund av det slutade dyka upp, men ändå behöll sitt CSN. Hur det är möjligt att eleven behållit CSN trots att eleven inte varit i skolan?
– Om någon elev fått CSN trots att de inte är där, då ska vi korrigera och skärpa upp rutinen.
Vi har elever som uppger att de trots att de bara har fem månader kvar av sin studietid inte suttit i en lastbil vid mer än fyra tillfällen, något som skapar stress. Hur ser du på det?
– Det måste jag titta på men att det förekommer verkar väldigt osannolikt, att elever vid vecka 45 inte kört mer. Det förs journal för körning enligt branschstandard där vi alltså loggar på minutnivå. Bara YKB-körningen måste ligga över 20 timmar för att eleven ska få skriva provet.
Det är även elever som sagt att de inte fått sina timmar men ändå lyckats få ett C-kort.
– Vi följer alla regler och allt som de ska göras. Allt ska vara registrerat och vara "by the book". Sen om det brustit någonstans, då är det jättesynd.
Transportstyrelsen har i samband med vår granskning valt att starta ett ärende mot Praktiska gymnasiet i Luleå. Men ärendet är inte det första. För lite mer än ett år sen fick Praktiska gymnasiet i Skellefteå svidande kritik, något Norran tidigare rapporterat om.
Gymnasieskolan hade rapporterat in elever som inte genomfört utbildningen och inte slutfört samtliga kurser som krävs för att säkerställa att eleven har tillräckliga kunskaper för att bli en säker yrkesförare. Skolan kunde dessutom inte visa att elever fått den träning med fordon som eleverna har rätt till.
Enligt Joakim Ekenberg har Praktiska gymnasiet dragit många lärdomar från granskningen och utvecklat en mall tillsammans med Transportstyrelsen som de nu använder på alla sina transportprogram, inklusive Luleå.
Det låter som att eleverna i Luleå upplever samma problem som man hade i Skellefteå.
– Det får vi se när Transportstyrelsen är klar med sin utredning, om det är något som brister fortfarande. Förhoppningsvis finns det inga brister men om det gör det ska de åtgärdas omgående.