Skolverket: Storskolor behöver inte vara sämre

Att som i Luleå föreslå att lägga ner små skolor för att lösa lärarbristen är inte helt ovanligt. Enligt Skolverket sker det på flera håll i landet – och det finns inga siffror som tyder på att det är en dålig väg att gå.

Inte sämre. Det finns ingen svensk statistik som visar att stora skolor är sämre än små. Det säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström (höger), här tillsammans med Skolinspektionens tillförordnade generaldirektör Helén Ängmo.

Inte sämre. Det finns ingen svensk statistik som visar att stora skolor är sämre än små. Det säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström (höger), här tillsammans med Skolinspektionens tillförordnade generaldirektör Helén Ängmo.

Foto: Anna Hörnell

Luleå2015-11-20 19:19

Luleås barn- och utbildningsförvaltning vill komma till rätta med lärarbristen i kommunen bland annat genom att lägga ner flera små skolor till förmån för större skolor. Det är ett grepp som Skolverkets generaldirektör Anna Ekström, en av föreläsarna på fredagens skolkonferens i Luleå, känner igen.

– Det är en utveckling vi ser i stora delar av landet. Att det är få utbildade lärare gör ju att det blir konkurrens om de som finns, och då blir det svårare och svårare att ha små skolor, säger Anna Ekström.

Enligt henne är skolornas storlekar en fråga som föräldrar och politiker måste enas om lokalt. Större skolor behöver inte innebära en försämring för eleverna.

– Det finns ingen svensk statistik som visar att stora skolor är bättre eller sämre, utan det helt avgörande är undervisningens kvalitet.

Utöver lärarbristen pekade Skolverket och Skolinspektionen på en rad stora utmaningar för skolan under fredagens konferens. Bland de största nämner Anna Ekström bristande likvärdighet mellan skolor och sjunkande kunskapsnivåer hos eleverna.

– Eleverna får lära sig mindre i skolan idag än de fick för tre, sex, nio och tolv år sedan – det har sjunkit varje gång vi har mätt, och det är jätteallvarligt, säger Anna Ekström.

För att höja kunskaperna och likvärdigheten är det viktigt att alla som jobbar inom skolan samarbetar, säger hon.

– Då blir skolan dessutom en drömarbetsplats för fler lärare, säger Anna Ekström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om