Skynda långsamt bättre för miljön

Att flyga långsamt är bättre för miljön, påtalar forskare vid KTH. Avancerade propellerplan kan hålla hastigheter på 640-700 km per timme, mot 820-920 km för dagens turbojetplan.

LULEÅ2008-02-25 01:45
Det är i den färska rapporten "Tvågradermålet i sikte" som forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), uppbackade i forskningen av Naturvårdsverket, redovisar scenarier för det svenska energi- och transportsystemet till 2050. Transportsektorn är den sektor i samhället vars utsläpp ökar snabbast och störst ökning har flyget, konstaterar forskarna.Svenskars flygresande står nu för 10-20 procent av de totala utsläpp som kan relateras till den svenska befolkningen. Till viss del är utsläppen klimatpåverkande.Dubblar utsläppen
Flygresandet har ökat med fem procent per år de senaste decennierna. Att flyget organiserar sig bättre, försöker ha hög beläggning och styr bränslesnålare plan motverkar bara delvis. Flygets utsläpp kommer med dagens utveckling att fördubblas på 25 år, rapporterar KTH.Trots att de största förbättringarna är gjorda finns betydande potential kvar, anser forskarna. Flyget kan gena bättre på rutterna, välja mer optimal flyghöjd och göra gröna inflygningar som
minskar bränsleförbrukningen. Sammantaget kan den här typen av åtgärder minska bränsleförbrukningen med sex-tolv procent. Internetbokningen inträde borde medföra ännu bättre beläggning på planen.Forskarna efterlyser också plan som framöver byggs för att flyga i lägre hastighet. Det är där avancerade propellerplan istället för turbojetplan kan göra nytta. Energianvändningen blir 62 procent lägre än för dagens genomsnitt, skriver forskarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om