Slapp glassplitter

Rättad version: Den truckförare som fördes till sjukhus efter ångexplosionen på SSAB på lördagskvällen, fick lämna Sunderby sjukhus efter omplåstring.  Mannen hade helt undgått att få glassplitter i sig, trots att vindrutan på hans truck splittrades av tryckvågen efter explosionen.

Luleå2009-08-23 12:44
Smällen utreds av SSAB:s skyddstjänst enligt företagets normala rutiner. Explosionen inträffade vid 19.45-tiden på lördagskvällen och hördes vida omkring i Luleå. Exempelvis på Mjölkudden skallrade rutorna av knallen. Truckföraren, anställd av företaget BDX, körde slaggtruck på SSAB-området. Dessa truckar används för att köra ut restprodukter nu när masugnen håller på att startas igen efter stoppet under sommaren. När explosionen inträffade slogs hans vindruta in och splittrades. - Nu har vi börjat kunna tappa masugnen, men det som kommer ut nu är slagg och tackjärn. Detta häller vi ut på slaggbäddar mellan Bioenergi och stålverket på SSAB-området, säger Mauritz Magnusson, informatör på SSAB. Enligt Magnusson har fukt kommit in under slaggbädden vid kylning med vatten, trycket under sandbädden ökat och till sist har en ångexplosion skett. Enligt SOS alarm flög slagg ut utanför staketetet och blev upphov till flera mindre glödbränder utanför staketet utanför Bioenergis lokaler. Brandmän använda skyffel för att skotta bort glöden på flera ställeni  området. - Vi vill poängtera att det är ingen fara för allmänheten, sade Mauritz Magnusson på lördagskvällen. - Man har dessutom minskat vattenbegjutningen för att det inte ska hända igen. Ångexplosioner vid slaggbäddarna inträffar då och då, men företrädesvis på vintern då snö faller och fukt kommer på fel ställe. I övrigt kan sägas att starten av Masugn 3 fortgår. - Det går jättebra, säger Mauritz Magnusson. - Vi är på väg uppåt. Han kan dock inte säga när masugnen ska kunna börja producera säljbart stål igen. - Det får ta den tid det tar, helt enkelt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om