Slopa driftstödet

Avskaffa transportbidraget. Slopa nedsättningen av arbetsgivaravgifter till företag i Norrlands inland. Satsa i stället pengarna på investeringsstöd till nya företag. Det är det effektivaste sättet att använda statens pengar om man vill skapa tillväxt och därmed sysselsättning. Den slutsatsen drar Capgemini, som på regeringens uppdrag analyserat driftstöden till företagen.
Debatt: Ska driftstödet slopas?

LULEÅ2006-04-13 06:30
Näringsdepartementet har gett konsultföretaget Capgemini i uppdrag att analysera vilka effekter som transportbidraget och de regionalt nedsatta social-avgifterna har på företagen och den regionala utvecklingen i norra Sverige. <BR>Det sker mot bakgrund av att EU-kommissionen beslutat om nya riktlinjer för tillåtna nationella regionalstöd inom EU. De nya reglerna träder i kraft 2007 och under detta år måste regeringen fatta beslut om hur de nya regionala stödformerna ska vara utformade.<BR> <BR><STRONG>Generösare riktlinjer</STRONG><BR>Faktum är att EU:s riktlinjer i vissa avseenden är betydligt generösare än förut, så blir det till exempel tillåtet med stöd till persontransporter. Möjligheterna att införa icke-tidsbegränsade driftstöd till företag i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland ökar jämfört med i dag.<BR>Men regeringens utgångspunkt är att de regionala stöden inte får kosta statskassan mer än en miljard kronor om året. I dagsläget kostar transport-bidraget och de nedsatta socialavgifterna knappt 900 miljoner kronor. <BR>Capgemini drar slutsatsen att det är bäst att satsa på tillväxt för att uppnå sysselsättning. Det innebär att de generella driftstöden avvecklas, det gäller både transportbidraget och de nedsatta socialavgifterna som företag i stödområde A har rätt till. <BR>Risken finns att en del jobb försvinner, framförallt i företag som är starkt beroende av transportbidrag konstaterar Capgemini i sin analys. För att inte effekterna ska bli alltför drastiska för företagen föreslås att bidragen fasas ut gradvis. <BR><BR><STRONG>Riktade stöd</STRONG><BR>Capgemini föreslår att pengarna i stället ska användas till riktade investeringsstöd. Det är effektivast menar Capgemini och anger tre underliggande orsaker för sin bedömning; <BR> Det går inte att sträva efter både tillväxt och kompensation för företagen med den begränsade budget som finns.<BR> Det är ingen långsiktigt hållbar lösning att försöka skydda sig mot de globala marknadskrafterna.<BR> Riktade stöd till tillväxtföretag som verkar på en icke lokal marknad driver tillväxt inom resten av näringslivet.<BR><BR><STRONG>Förändra systemet</STRONG><BR>Som näst bästa alternativ föreslår Capgemini att dagens stödsystem förändras, så att större företag inom stödområde A inte längre ska ha rätt till nedsatta socialavgifter. Det motiveras med att nedsättningen inte har någon reell betydelse för dessa företag utan mest har symbolisk effekt. Det skulle ge 150?200 miljoner kronor ytterligare till de mindre företagen. <BR>Pengarna skulle kunna fördelas på tre olika sätt, föreslår Capgemini: <BR> Bibehållet transportbidrag. Fördubblad nedsättning av de sociala avgifterna för de mindre företagen (i dag tio procentenheter). Höjd beloppsgräns (i dag max 85.200 kronor per år). <BR> Ett utvidgat transportbidrag. Antingen skulle fler produkter vara berättigade till transportbidrag eller så sänker man vikt- och beloppsgränserna för när bidraget kan betalas ut. Ett tredje alternativ är att införa ett persontransportbidrag. <BR> Företag som verkar på en icke lokal marknad och som inte får transportbidrag skulle få en betydande nedsättning av de sociala avgifterna. Bidrag skulle betalas ut efter ansökan och bero på företagens förväntade exportkvot. <BR>Analysen har skickats ut på remiss med begäran om synpunkter, bland annat till länsstyrelsen i Norrbotten.
Läs mer
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1158630&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2"><STRONG>Landshövdingen: "Det skulle slå enormt hårt", </STRONG>Norrbottens-Kuriren den 13&nbsp;april 2003&nbsp;</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om