Snabbtåg betalas via skatten
Ett extra snabbgående tåg Kiruna-Luleå och fortsatt dagtrafik på Luleå-Umeå.Den lösningen är landstinget och kommunerna i Norrbotten i färd med att sy ihop. Fast norrbottningarna får betala via skattsedeln, statliga Rikstrafiken säger nej.
Länstrafiken driver sedan tidigare busstrafik över länet. Tanken med planerna på regiontåg är att de ska kopplas ihop med den upphandling som Rikstrafiken inom kort drar igång vad gäller de gamla nattågen på Norrland. I den upphandlingen kan det finnas med en option på fortsatt trafik Luleå-Umeå.
Upp till norrbottningarna
Dagtågen mellan städerna via det snabba tåget Regina inleddes efter många års planer. Om dagpendeltågen ska fortsätta gå i så kallad regiontrafik så är det upp till norrbottningarna.
- Rikstrafiken flaggar för att inte ha råd, säger Leif Hjalmarsson, ordförande i Länstrafiken i Norrbotten. Lösningen får då bli skattemedel i kommuner och landstinget i Norrbotten.
Extra tåg på egen bekostnad
Likaså väntas fallet bli om extra dagtåg införs mellan Kiruna-Luleå. I så fall också med snabbare tåg av typen Regina eller annan modell. Rikstrafiken är beredd köra tåg men inte något extratåg och du får nöja dig med vanliga vagnar-lok. Kanske kostar norrbottningarnas extratåg Kiruna-Luleå två-tre miljoner kronor, bedömer Leif Hjalmarsson.
- Det är väldigt svårbedömt.
Är det rätt att folket i regionerna ska betala den här trafiken ensam?
- Rikstrafiken upphandlar trafik, men inte extratåg eller mer än vad de anser själva att de ska stå för. Och andra regioner får betala för den här typen av trafik, säger Leif Hjalmarsson.
Rikstrafiken använder gamla vagnar i sin upphandlade trafik, är det rätt?
- Det är jättedåligt. Visst, de är renoverade men fortfarande är det gamla vagnar och det tycker vi i Norrland är surt, säger Leif Hjalmarsson. Vill Norrbotten har rappare moderna tåg får det bli på egen bekostnad.
Till bilden för att organisera den regionala tågtrafiken hör att Länstrafiken i Norrbotten är på väg att bli delägare i bolaget Transitio, som förfogar över vagnar. Där är många andra länstrafikbolag/län redan med. Transitio kan ordna fram vagnar till överkomliga villkor som sedan tågoperatörerna kör med. Då kan också, i detta fall, Länstrafiken i Norrbotten göra klart vilken standard tågen ska ha.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!