Snåle Baldos Luleås hopp

Baldos är inget fartfenomen men på en gammal Formel 1-bana i Sydfrankrike kan han bli mästare i snålhet. - Det ligger stolthet och och kärlek i projektet, konstaterade Kajsa Björn, projektledare för studentbygget, i går.

BALDOS GÅR. Jo, den funkar, bedyrar föraren Anna Holmkvist Fridh samt Jimmy Lundin och Gustaf Lagunoff.

BALDOS GÅR. Jo, den funkar, bedyrar föraren Anna Holmkvist Fridh samt Jimmy Lundin och Gustaf Lagunoff.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-05-16 06:00
Baldos, som i går avtäcktes efter att ha burits till ett podium av stadiga studentarmar, ska inom kort delta i en internationell tävling med olika grupper och totalt 200 lag.Varv efter varv ska hybridbilen påvisa att den är snål. Studenterna räknar med att bilen på motsvarande en liter bensin ska rulla åtta mil. Fast det gällande rekordet är 81 mil på motsvarande en liter bensin. Omräkning till bensin sker oavsett drivmedel. Rekordbilen var egentligen ett bränslecelldrivet fordon.Blandat
Baldos går på en förbränningsmotor och är tankad med etanol. Tanken är ungefär lika stor som ett dryckesglas. Motorn är från en Honda EU-moped och har modifierats. Bilen går också på elström. Elmotorn sitter i ett bakhjul.Det är inte första gången studenter från Luleå universitet format en bil. Denna gång är emellertid ändamålet alltså inte att tävla i snabbhet utan i hur pass bränslesnålt ett fordon kan vara. Därför väger Baldos, byggd i aluminium och kolfiber, enbart 110 kg. Föraren, den för ändamålet värvade lättviktaren Anna Holmkvist Fridh, hör inte till byggarna.- Jag läser till danslärare.För bygget svarar elever från utbildningarna elektroteknik, maskinteknik, industriell ekonomi, datateknik samt ergonomisk design och produktion. - Att få jobba med ett sådant här projekt, dessutom ett skarpt sådant, har varit värdefullt, konstaterade i går läraren Elisabet Kassfeldt, docent i maskinelement.I sista stund
Vid presentationen i går omvittnades att allt inte gått raka spåret. Frigolit skulle användas men det visade sig bli en smulig väg dit. Det förefaller också som om bygget, likt racerbilarna inför start, är körklar i elfte timmen.- Den är bänkprovad tidigare. Vi fick precis igång den men har inte kunnat provköra ordentligt, sade Kajsa Björn.Företag och parter som Almi är delaktiga i arbetet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om