Snöbristen berikar Luleå

Snöfattig vinter ger rikare kommun. Hittills i år har snöröjningen i Luleå bara förbrukat halva anslaget. ? Det är en tacksam vinter, säger gatuchef Göran Gabrielsson. Men åkarna håller sig för skratt.

LULEÅ2006-04-05 06:30
Visst har det snöat även denna vinter men det allra mesta kom före årsskiftet. Och eftersom kommuner har årsbudget har året inletts förträffligt.<BR>&nbsp;? Ja, det är stor skillnad på första kvartalet 2005 mot 2006, säger Göran Gabrielsson.<BR>Siffrorna för snöröjning januari, februari och mars talar sitt tydliga språk:<BR>2005 ? 17,5 miljoner kronor.<BR>2006 ? 8,4 miljoner kronor.<BR>Knappt halva beloppet alltså.<BR>&nbsp;? Ja, men det stämmer med våra siffror för plogsvängar. I fjol vid denna tid hade vi plogat dubbelt så mycket som i år, säger Göran Gabrielsson.<BR><BR><STRONG>Bistrare läge</STRONG><BR>I slutet av förra året var läget betydligt bistrare, kassan för snöröjning var helt enkelt tom.<BR>Detta berodde på att de tre första månaderna av 2005 var ovanligt snörika och tömde helt kommunens konto för snöröjning.<BR>&nbsp;? Ja, det kom mycket snö då. I år har det inte alls varit samma problem även om det kom rätt mycket snö i januari, säger -Gabrielsson.<BR>Och som extra grädde på moset har dessutom gatukontoret fått extra pengar till snöröjning i år ? från 20,5 till 23 miljoner kronor.<BR>Men det betyder inte att det blir pengar över.<BR>Pengarna ska även räcka till halkbekämpning och resterna av den, det vill säga städa bort sand och grus från gator, gångvägar och trottoarer.<BR>&nbsp;? Vi har försökt oss på en prognos och om snöröjningen kostar lika mycket i slutet av året som normalt, då kommer vi att gå jämt upp i år, säger gatuchefen.<BR>Betydligt mindre pengar<BR>I fjol kostade snöröjningen 31 miljoner kronor, en rejält spräckt budget med andra ord.<BR>Sanningen är den att gatukontoret varje år får betydligt mind-re pengar än de behöver för snöröjningen inklusive halkbekämpning och sandsopning.<BR>&nbsp;? Ett normal vinter kräver 26 miljoner kronor, säger Gabrielsson.<BR><STRONG>Det betyder att snöfattiga 2006 kostar 23 miljoner. Hur klarar man normala vintrar?</STRONG><BR>&nbsp;? Ja, det blir oftast så att vi drar in på städningen av sand.<BR>Luleåborna kan alltså se fram mot extra fint städade gator i vår.<BR>&nbsp;? Ja, i år kommer vi att ta bort sanden från samtliga gator, allt ska sopas, lovar gatuchefen.<BR>Vägverket ser samma tendens för snöröjningen men inte alls lika tydligt. Helena Eriksson, avdelningschef för vägunderhåll, är också mer försiktig.<BR>&nbsp;? Vi har inte klara siffrorna ännu men vi tror att det blir på samma utfall som förra säsongen, kanske lite lägre, säger hon.<BR>Vägverket har visserligen sett färre snöfall denna vinter, 14 stora insatser mot 20 förra vintern, men tvingats lägga pengarna på annat.<BR>&nbsp;? Ja, halkbekämpningen har kostat mer i vinter. Vi har haft sju tillfällen med regn på kall vägbana och det kräver insatser. Sedan tror vi att vintern dröjer sig kvar lite längre i år, säger -Eriksson.<BR><BR><STRONG>Uteblivna intäkter</STRONG><BR>Samma konto även här. Ifjol kostade snöröjningen 146 miljoner kronor i Norrbotten, 2004 var siffran 141 miljoner kronor.<BR>Om kommunen och Vägverket ändå välkomnar uteblivna snöoväder, så finns det de som saknar dem. På BDX berättar Kenneth Robarth, projektledare för vinterverksamheten, om uteblivna intäkter för plogbils- och traktorägare.<BR>&nbsp;? Visst är det så när man har avtal med betalning på löpande räkning vid utryckning. I år ligger vi säkert 25 procent under ett normalår, säger han.<BR>Robarth berättar att januari 2005 ?var en väldigt bra månad?, det snöade nästan oavbrutet i Luleå.<BR>&nbsp;? Men jag inser att den var kostsam för våra kunder. I år är det sämre. Och våra maskinägare har ju sina balansräkningar på kalenderår och de har ju fått en svag början i år. Det är något de märker av hela året, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om