Snöröjare rasar mot bilister

Att klaga över snöröjning är för många i det närmaste en vintersport. Men flera av de plogbilsförare som håller vägarna körbara har tröttnat på bristande tålamod hos bilisterna.

Inget tålamod. Snöröjaren Niclas Källhammer tycker att Luleås bilister måste vara mer tålmodiga när de hamnar bakom en plogbil.

Inget tålamod. Snöröjaren Niclas Källhammer tycker att Luleås bilister måste vara mer tålmodiga när de hamnar bakom en plogbil.

Foto: Anna Hörnell

Luleå2016-01-16 13:00

Se klippet alla snackar om - den arga norrlänningen som rasar mot bilisterna: "Det är ni som är totalt jävla värdelösa på att köra bil"

För snöröjaren Niclas Källhammer från Sunderbyn är ilsket tutande och höjda långfingrar vardagsmat.

– Jag har bara hållit på med det här i sju-åtta år, men jag tycker att det trappas upp mer och mer. Folk blir mer och mer otåliga, säger han.

Han är en av flera snöröjare som uttalat sig om oförtjänt kritik och bristande tålamod den senaste veckan. Störst spridning fick yrkeschauffören Gustav Schill från Vännäs, vars videoutskällning av norra Sveriges bilister snabbt fick flera tusen reaktioner på Facebook.

Som ägare till företaget N Källhammer entreprenad är Niclas Källhammer en av de som sköter vinterväghållningen i Luleå. Tutande och otrevliga gester bryr han sig inte om, men när bilister utsätter sig själva eller andra för risker kan han ilskna till.

– Vi plogar ju inte för att vara i vägen – vi plogar för att göra vägarna säkrare. Men det är som att folk ser varningsljus som en signal att köra fortare, säger han.

Enligt honom är det vanligt att bilister kör om på både höger och vänster sida om plogbilen, och inte sällan i farliga situationer.

– Oftast håller jag koll i backspegeln på hur många bilar jag har bakom mig och släpper förbi dem så snart det är möjligt. Men bilisterna har en väldigt bristande respekt för vårt arbete.

Eftersom plogbilar i viss mån stör trafiken sker huvuddelen av all snöröjning på natten. Men undantag finns eftersom snöfall sällan är schemalagda.

– Om det snöar över natten och slutar på morgonen, då måste vi ploga på dagen. Vi kan inte vänta tills alla har kommit hem från jobbet, för då har någon redan hunnit köra av vägen.

Senast för ett par veckor sedan krockade en personbil med en plogbil i Luleå. Ingen ådrog sig mer än lindriga skador i olyckan, men Niclas Källhammer påpekar att det inte alltid slutar så väl.

– Vi som kör plogbilen klarar oss ju oftast, men det är inte så kul att köra ihjäl någon heller.

För att få en lugnare arbetssituation har Niclas Källhammer några önskningar.

– Sänk farten, håll lite avstånd och avvakta istället för att göra en vansinnesomkörning och köra av vägen. Det behöver inte vara en lång väntan, kanske 30 sekunder till en minut.

Så sköts Luleås snöröjning

Tungt trafikerade vägar som E4 plogas så fort det kommit 1 centimeter snö. På mindre vägar påbörjas plogningen efter 2-3 centimeter.

Hur snöfri vägen ska vara varierar beroende på dess storlek – från isfria hjulspår till ett par centimeters snötäcke.

Inom staden, där kommunen sköter snöröjningen, är det 4-10 centimeter som gäller. Att ploga alla kommunala gator tar tio till tolv timmar.

Källa: Trafikverket och Luleå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om