Snurr på trafiken ger färre olyckor

Rondeller, rondeller och åter rondeller. Vart du än vänder dig när du åker genom Luleå så kan du vara säker på en sak - snart kommer du att passera genom en rondell.  Bara i år har Luleå fått fem nya rondeller och i dag finns det 33 stycken!

ALDRIG FEL. Sven-Olof Persson, Luleå, menar att rondellerna gör att trafiken flyter bra och att det finns fler ställen i stan där det kan behöva byggas rondeller.

ALDRIG FEL. Sven-Olof Persson, Luleå, menar att rondellerna gör att trafiken flyter bra och att det finns fler ställen i stan där det kan behöva byggas rondeller.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-10-28 06:00
Rondeller, eller cirkulationsplatser som de egentligen heter, har blivit högsta mode i Luleå på senare år. Vid millennieskiftet för snart åtta år sedan fanns det bara sju rondeller i Luleå tätort (Gammelstad och Sunderbyn inräknat). Efter en explosionsartad utbyggnad är situationen en helt annan i dag. Räknar man samman alla rondeller så kommer man fram till att det i dag finns hela 33 stycken. Och då är exempelvis rondellerna i Råneå inte inräknade och inte heller minirondellerna med gatsten i mitten. Bättre flyt
Är det då bara en modenyck som sveper genom landet eller någon nyanställd trafikingenjör som vill bli odödliggjord för sina insatser eller finns det en vettig anledning till att Luleå drabbats av rondellfnatt? Ett skäl till att bygga rondeller och till att ersätta korsningar med trafikljus eller hög trafikintensitet med rondeller är förstås det förbättrade trafikflödet. - Huvudskälet till att vi bygger dem är att man får trafik som flyter bättre och smidigare. Rondellerna sväljer fler bilar helt enkelt. Dessutom blir det säkrare både för bilister och gående, säger gatuchefen Göran Gabrielsson, Luleå kommun. Minskning
Naturligtvis har kommunen sparat en del pengar på att ersätta trafikljuskorsningar med rondeller eftersom de senare kräver minimalt underhåll men de riktigt stora förtjänsterna står att finna inom ett helt annat område - olyckorna. För en sak kan man vara alldeles säker på - när korsningarna försvinner och ersätts av rondeller, då minskar antalet olyckor. Det visar en sammanställning som Rebecka Troéng på kommunens tekniska förvaltning gjort. I mitten av 90-talet inträffade omkring 50 korsningsolyckor varje år i Luleå. I dag är siffran halverad. Det är olyckor med enbart materiella skador, så kallade plåtkrockar, som står för i storts sett hela minskningen medan det är svårare att se att antalet skadade och dödade minskat i och med tillkomsten av fler rondeller. Skönhet
Rondellerna tvingar trafikanterna att sänka farten, dels för att det råder väjningsplikt och dels för att det är obehagligt att köra fort i en rondell. Detta ökar förstås trafiksäkerheten. - Ett annat viktigt skäl till att bygga rondeller istället för korsningar är att de blir så vackra, säger Gabrielsson. Luleås första rondell byggdes faktiskt så tidigt som 1962. Det var den så kallade Örnäsrondellen alternativt Hertsörondellen (korsningen Svartövägen-Hertsövägen) som blev först ut med att leda trafikanterna i cirklar. Nummer två
Under lång tid fick denna rondell vara ensam men 14 år senare, 1976, var det dags att välkomna tvåan - den så kallade Haparandarondellen (som i dag kallas Mjölkuddsrondellen). Den tredje cirkulationsplatsen i stan byggdes faktiskt i Gammelstad. Året var 1984 då trean tillkom i korsningen vid Marieberg och Statoil på Stadsön. Nu är det inte helt gratis att bygga rondeller. Prislappen ligger i dag mellan 2 och 20 miljoner kronor, bland annat beroende på hur stor den ska vara. - Normalkostnaden ligger mellan 2 och 4 miljoner, säger Gabrielsson.

Fakta/Cirkulationsplats

Korsning i ett plan med påbjuden enkelriktad cirkulationstrafik. Cirkulationsplatsens mitt kallas rondell. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.

I Sverige har fordon i tillfarterna väjningsplikt mot fordon i cirkulationen (i vissa länder, till exempel Frankrike och Italien, är det fordonen i cirkulationen som har väjningsplikt). Cirkulationsplatser ökar trafiksäkerheten. Källa: Nationalencyklopedin och Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om