Den massiva kritiken mot Södra hamnplan gav resultat - nu går omvandlingen in i sin mest intensiva fas. I vår, sommar och höst ska följande göras:
nn Förstärkningen av kajen slutförs.
nn Hamnplanen byggs om, från asfalterad parkering till ett torg omgärdad av en park med träd och buskar.
nn Arbetet med att skapa en ny brygga för turbåtarna till skärgården in leds, det ska byggas en vågbrytare och förtöjningsbrygga.
nn Renoveringen av hamnmagasinet inleds.
nn En ramp för snöröjningsfordon till kommande vinters isbana ska byggas.
nn En ny dagvattenledning ska byggas.
Projektledaren för allt utan magasinet och hamnkranen är Tobias Wärja på tekniska förvaltningen. Han har 36 miljoner kronor till förfogande.
- Allt blir inte klart i år. Turbåtstrafiken flyttas hit hösten 2012. Bland annat testas då om vågbrytaren klarar sjögången där, berättar Wärja.
Vågbrytaren har fått kritik. Den är en betongfylld träkonstruktion som förankras i botten. Redarna är kritiska och menar att sjögången vid Södra hamn kräver en riktig stenpir
- Visst, det vore bäst. Men det är tolv meter djupt på vissa ställen och det blir mycket dyrare. Denna vågbrytare ska klara tolv sekundmeter och det är sällan det blåser mer, säger Tobias Wärja.
Renoveringarna av kranen och magasinet blir också färdiga 2012. Under byggtiden försvinner parkeringen på hamnplan med undantag av kundparkeringarna för de rörelser som finns i byggnaden.
I juli 2013 ska allt som återstår vara klart och Luleå har då fått en ny samlingsplats.