Sopig hantering

Sedan Renhållningsbolaget köpt ny lastbil slutade sopbilen komma.
Det gillar inte Bill Svensson, i Vallen utanför Ersnäs.
? Hade det varit ett konkurrensutsatt företag hade det inte gått till så här.

LULEÅ2006-01-17 06:30
Han är inte ensam om ny-ordningen att sopbilen inte kommer till gården utan stannar på landsvägen. Omkring 300 tunnor i byar inom södra kommundelen av Luleå har getts ny plats för sophämtning. Snart granskas byarna i norra kommundelen, sannolikt förestår förändringar.<br>Stannar vid landsvägen<br>Där Bill och Maj Svensson bor, vid en byaslinga i Vallen, påverkas boende i tre bostadshus och åtta fritidshus. Sopbilen kör inte till gårdarna utan stannar vid landsvägen Ersnäs?Alhamn.<br> ? Vi drar soptunnan 250 meter till vägen och en kvinna i 90-årsåldern som bor här på sommaren ska dra tunnan 400 meter. Det finns inte plats för flera tunnor vid landsvägen och ställer du en tunna där kör plogbilen omkull dem. Är du borta en period ska du likväl ställa ut tunnan långt i förväg. Då står den inte kvar när sopbilen kommer, säger Bill Svensson.<br>Tål inte trycket<br>Även Posten lämnas vid landsvägen.<br> ? Fast så har det varit och det har varken blivit försämrat eller förbättrat.<br>Den motivering till nyordning för sopbilen som Bill Svensson fått höra är att gårdsvägen inte tål trycket från renhållnings-bolagets nya 24 ton tunga lastbil, med soptömning via automatik. Nya villkoren gäller från förvintern.<br> ? Allt är så taffligt skött. Innan de bytte bil skulle de kontaktat oss. Renhållningsavgiften höjs, kanske inte av det här skälet men det vi märker av är sämre service. Fast vägen håller. För något år sedan, när vi byggde huset här, kördes grus med fordon på fyrtio ton och enda stället vi fick åtgärda efteråt var framför huset.<br>Ett förslag har kommit upp. Genom att skriva avtal som fritar uppdragsgivaren Luleå kommun och entreprenören renhållningsbolaget från ansvar om gårdsvägarna skadas kan sopbilen köra in till gårdarna. Inga problem, tycker Bill Svensson. Men det kom inget avtal, trots påstötningar.<br>Tar inga risker<br>Eva Axelsson, produktionschef vid Luleå Kommunala Renhållnings AB, uppger att markägare oavsett avtal har ansvar för farbar väg. Avtalet, som kommunen ordnar, är en gardering.<br> ? Vi har alltid kört med tunga fordon, det är inte den nya bilen som orsakar att vi ändrar plats för tömningen utan vi har sett över det här allmänt. Vi har i tjugo års tid kört på vägar där vi inte borde ha kört. När våra erfarna förare säger att vi bör avstå från att köra så är det värt att följa. Det finns markägare som är glada över att vi slutar köra på deras väg, säger Eva Axelsson.<br>Hans Eriksson, tekniska kontoret i Luleå kommun, säger att kostnader för sönderkörda gräsmattor och vägar belastat renhållningsbolaget och kommunen. Nu tar kommunen inga risker.<br> ? Renhållningen tycker att chauffören ska få avgöra om en väg går att köra på men vi vill ha besked om vägens beskaffenhet och behöver göra besiktningar. Vi har inte hunnit göra det på alla platser. Därför dröjer avtalet. Finns inte möjlighet köra in blir det inget avtal utan kärrorna tas ut på landsvägen. Det finns hyresgäster i stan med samma avstånd, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om