Spaden i jorden för leden

En blygsam start i fel ände med nytt namn.
I Notviken har arbetet med Björkskataledens förlängning inletts.
Trafikleden kallas nu Universitetsleden, byggs i tre etapper och blir klar 2008.

LULEÅ2006-04-08 06:30
Efter mångårig fördröjning och heta diskussioner är nu allt klart för att göra Björkskataleden färdig och ansluta den till väg 97 (Bodenvägen).<br> ? Planen har vunnit laga kraft, säger Christer Wikberg, projektledare på kommunens tekniska förvaltning.<br>?Planen? är den nya detaljplan som kommunen tvingades ta fram när trafikleden skulle byggas klar. Då satte sig Ferruform och Konsum på tvären och ville plötsligt inte ha leden längs Traktorvägen längre, den vägsträckning som varit fastlagd sedan 1991.<br>Föll till föga<br>Kommunen föll till föga för protesterna och drar nu leden runt Ferruform, något som dock ledde till nya protester. Inte minst från Beijers byggvaruhus som blir kvar i en återvändsgränd och kräver nya lokaler av kommunen.<br>Men det är historia, den nya planen gäller och bygget har så smått satts igång.<br>Och döpts om till Universitetsleden.<br> ? Ja, det är ett arbetsnamn i alla fall, säger Wikberg.<br>Etapp ett innebär en ny rondell på Bodenvägen dit både Universitetsleden och Storhedsvägen ansluts. Även Banvägen påverkas, dess utfart på Bodenvägen stängs och Banvägen får en ny anslutning till Universitetsleden i höjd med Müllers & Müllers bilaffär.<br>Bygger stödmur<br>Just nu är Skanska, entreprenör för etapp ett, i färd med att bygga en stödmur mot banvallen i Notviken. Så fort tjälen går ur jorden ska en vägramp byggas upp mot den bro som ska dras över järnvägen.<br>Det är dock oklart om Skanska ska bygga även bron.<br> ? Bron tillhör etapp två och den är inte ute på anbud ännu, säger Ove Ellert, produktionschef på Skanska.<br>I november ska allt vara klart men redan i augusti ska den nya rondellen på Bodenvägen tas i bruk. Själva övergången från dagens ljusreglerade korsning till en rondell ska ske ?över en natt?.<br>Bron över järnvägen är förberedd för att klara ett dubbelspår mellan Boden och Luleå. Bron blir 180 meter lång och nio meter hög men endast sju meter bred.<br>Där ryms två filer för motortrafik men inget mer, varken cyklister eller fotgängare.<br> ? Men det ska inte vara cyklister på bron heller. Banverket kommer att bygga en tunnel under järnvägen i samband med den nya hållplatsen. Man vill skapa en säker passage under spåret och slippa den övergång som finns i dag. Den är ju livsfarlig, säger Christer Wikberg.<br>Etapp två innebär även ny väg från bron fram till Teknikvägen vid Aurorum. <br>Två nya rondeller<br> ? Vi kommer att nyttja den befintliga vägen och ansluta den till Haparandavägen, säger Wikberg.<br>Detta, plus två nya rondeller på Haparandavägen samt en ny avfart till universitetet, utgör etapp tre.<br>Kommunen har redan röjt för den nya sträckningen och när sikten nu är fri är det slående hur korta avstånden är.<br> ? Det rör sig bara om några hundra meter, säger Wikberg.<br>Han beräknar byggtiden till två år och kostnaden till 90 miljoner kronor. Kommunen får 35 miljoner i statsbidrag.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om