Den 7 juni presenterades byggprojektet officiellt för allmänheten. Sedan dess har trycket varit hårt mot Fastighetsbyrån Luleå.
I förra veckan tappade mäklaren Daniel Tillstam räkningen över antalet intresseanmälningar.
– Jag har aldrig varit med om maken under mina tolv år som mäklare. I dag är cirka 40 procent av lägenheterna i etapp 1 är redan bokade. Lägenheterna för de andra två etapperna har vi inte börjat sälja än.
Onsdagens besked väcker glädje hos projektets huvudägare Innerstadsfjärdens AB.
Flera kontrakt med leverantörer är redan undertecknade. Det handlar bland annat om den stålspont som ska placeras ut i Luleås södra hamn och sedan tömmas på vatten.
Det enda som fattas i dag är ett bygglov från Luleå kommun.
– Det ska inte innebära något problem, tror företagets vd Peo Patomella. Vi håller oss inom detaljplanen för området. Som försäljningen ser ut nu kommer vi att trycka på startknappen i början av augusti.
I fem år har Peo Patomella arbetat med miljardprojektet som haft sina belackare.
– Man har fått höra både det ena och det andra. Även jag var fundersam till idén för fem år sedan, men då fanns inte samma bostadshausse som i dag.
Det var först när Luleå kommuns detaljplan godkändes i vintras som Innerfjärdens vd kände sig övertygad om att planerna skulle bli verklighet.
Projekt Kuststad ska byggas i tre etapper som omfattar totalt cirka 300 bostadsrättslägenheter.
Kostnaden för den första etappen, vilket motsvarar gården närmast Granec, är beräknad till närmare 400 miljoner kronor.
Först ut blir ett underjordiskt garage. På det ska sedan byggas ett hästskoliknande komplex med 112 lägenheter.
Peo Patomella är arbetsledare och delägare i Nåiden som ansvarar för byggprojektet. Inledningsvis beräknas 30 byggarbetare att ingå i arbetsstyrkan som redan till våren kan ha fördubblats.
Byggtiden för etapp 1 är uppskattad till två år. Inflyttning är tänkt att ske senhösten 2018.
– Den andra etappen kan gå snabbare. Om försäljningen fortsätter lika bra kommer vi nog att kunna jobba parallellt med den andra etappen som kan stå klar ett år senare.
– Det är egentligen inga konstigheter med att bygga på vattnet. Vi kommer förstås att få påla i sjöbotten, men pålning är något som vi gör på nästan alla byggen i Sverige nuförtiden.