SSAB och Luleå kommun överens om Luleå hamn

SSAB, Luleå kommun och kommunbolagen är överens. Luleå hamn ska bli logistiknavet i den gröna omställningen och förutsättningarna för fjärrvärmen ska utredas.

Luleå kommun och SSAB är överens om en avsiktsförklaring som gäller ny allvädersterminal och lager i Luleå hamn, väg, järnväg, VA och restenergi till fjärrvärmesystemet.

Luleå kommun och SSAB är överens om en avsiktsförklaring som gäller ny allvädersterminal och lager i Luleå hamn, väg, järnväg, VA och restenergi till fjärrvärmesystemet.

Foto: Linda Wikström

Luleå2022-10-19 11:48

Parterna ska teckna en avsiktsförklaring som skapar goda förutsättningar för ett fossilfritt Luleå och SSAB:s omställning. Avsiktsförklaringen måste godkännas av kommunstyrelsen, på måndag tar arbetsutskottet upp ärendet för beslut.

– För oss är det viktigt att allt är publikt hur vi jobbar, inte minst med näringslivsetableringarna, säger kommunalrådet Carina Sammeli (S).

Luleå kommun har också tecknat avsiktsförklaringar med Uniper och H2 Green Steel tillägger hon.

– Vi är jätteglada att vi har den här dialogen och att vi får till ett avtal. Det är ett avstamp i det fortsatta arbetet, säger Lotta Jakobsson, SSAB.

Bakgrunden är SSAB:s inriktningsbeslut att bygga om sin nordiska tunnplåtsproduktion från grunden. SSAB kommer att bygga ett helt nytt integrerat elektrostålverk och valsverk i Luleå. 

– Vi bygger en helt ny anläggning, det är jätteviktigt att ha logistiken på plats; vägar, järnvägar och att vi kan använda hamnen på ett annat sätt. Till den nya fabriken behöver vi få allt nytt; el, vatten, väg, järnväg, hamnen, säger Lotta Jakobsson, SSAB.

Avsiktsförklaringen går ut på att parterna kommer överens om villkoren för en framtida samverkan och gemensamma affärer. Kommunen och SSAB ska utse varsin koncernförhandlingsgrupp, en styrgrupp och arbetsgrupp.

Luleå hamn blir logistiknavet i den gröna omställningen, både för SSAB:s räkning, samt för andra transporter. Utifrån SSAB:s behov av en vädersäkrad sträcka från produktion till transport planeras en allvädersterminal och ett så kallat coilshotell, där stålrullar lagras för vidare transport. Ett förslag till ny detaljplan som möjliggör bygget av allvädersterminalen är ute på samråd.

– I dag så levererar vi slabs, stålämnen från Luleå. I framtiden kommer vi att leverera stålrullar. En allvädersterminal är en viktig lösning för oss, säger Lotta Jakobsson.

– Vi kommer fortfarande att använda järnväg, och båt som komplement. Vi sitter tillsammans med Luleå hamn just nu för att klargöra och identifiera exakt hur det kommer att se ut, fortsätter Lotta Jakobsson.

Infrastrukturen ska göra det möjligt att hålla ett kontinuerligt flöde mellan SSAB:s produktionsanläggning och allvädersterminalen dygnet runt, alla dagar om året. SSAB har vidare behov att kunna spåra produkter i realtid, vilket kräver en synkronisering av SSAB:s och hamnens logistiksystem. 

Den allmänna järnvägen ska ägas av Luleå hamn och ska kunna användas av alla kunder till Luleå hamn. Järnvägen som är på SSAB:s mark kommer att nyttjas av SSAB.

2019 tecknades en avsiktsförklaring mellan SSAB, LKAB, Luleå kommun och Luleå hamn som rör infrastrukturen på Svartön, där begränsas antalet tunga transporter via Gräsörenbron till och från Hertsöfältet till max tio per dygn.

– Det är också en fråga som vi jobbar vidare med, för att hitta bra lösningar som gör att det funkar för intressenterna, säger Lotta Jakobsson.

När SSAB ställer om sin produktion i Luleå till fossilfritt försvinner restgaserna som i dag används till att producera fjärrvärme och el åt Luleå Energi. Luleå Energi och SSAB har därför tecknat en överenskommelse om att utreda förutsättningarna för att kunna tillvarata restenergier även från framtida fossilfria ståltillverkningsprocesser.

– Vi har som ingång att vi vill fortsätta ha energi in i vårt fjärrvärmesystem, säger Carina Sammeli.

hhhh

hhhhh

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!