Både Martin Lindqvist och SSAB:s ordförande Sverker Martin-Löf listade de hinder och hot som försämrar SSAB:s konkurrenskraft på en tuff stålmarknad. Det gjorde de på SSAB:s presskonferens på onsdag morgon.
De talade om usla järnvägar, en obefintlig energipolitik samt nya tuffa miljökrav på lastfartyg i Östersjön och minskade utsläpp från masugnarna.
– Vi har i Sverige ett undermåligt infrastruktursystem, framför allt på järnvägssidan. Där vi är väldigt beroende av norra stambanan och södra stambanan. Dem har man inte underhållit på ett bra sätt genom åren. Det är ett problem att Sverige satsar för lite på infrastruktur, säger Martin Lindqvist till TT.
Han gav också en för Luleå olycksbådande vink om vad detta kan betyda för SSAB inför framtiden.
– Det är sådant vi tar i beräknande när vi fattar beslut om var vi ska göra våra framtida investeringar, säger han.
Luleås kommunalråd Yvonne Stålnacke blir glad över utspelet.
– Det glädjer mig att han är så tydligt uttrycker detta. Vi behöver industrin med oss för att få en bättre infrastruktur. Ett stopp på järnvägen påverkar industrin direkt, inte minst SSAB, säger hon.