Stålet går på spåret
Stålpendeln från Luleå är ett av Sveriges största flöden av gods på tåg. - Infrastrukturen för all sådan här verksamhet i Norrbotten är viktig, säger Stefan Enbom, SSAB.
LÄNGRE TÅG. "Med Norrbotniabanan kan vi köra längre tåg och därmed lasta mer", säger SSAB:s Stefan Enbom. Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
Samtidigt påpekar hans chef, Olof Faxander, att det finns fler flaskhalsar för SSAB:s transporter (se även artikeln ovan).Det återstår att se vilken järnväg näringslivet i stort väljer. I debatten kring Norrbotniabanan finns upplägget att låta trafik som har bråttom gå på den snabbare järnvägen och den mindre tidsberoende kan ta Stambanan.Ytterligare en dimension
- Norrbotniabanan är väldigt viktig i synnerhet sett mot att vi går mot en råvarubaserad utveckling, jag tänker bland annat på gruvindustrin, säger näringsministern Maud Olofsson.För skogsindustrin får transporter en ytterligare dimension i och med skogens roll i politiska målsättningen att minska koldioxidutsläppens betydelse, resonerar hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!