Det är på torsdag som nyckelpersoner samlas för en tågresa från Hörnefors till Umeå på den järnväg det tog åtskilliga år att få förverkligad.
Ännu längre tar det att få Norrbotniabanan förverkligad, om så blir fallet. Trafikverket upplöste planeringsorganisationen för järnvägen sedan projektet kommit av sig.
Vid det laget saknades järnvägsplaner, där man anger den exakta dragningar av järnvägen.
Det som hänt sedan dess är att den nya regeringen lovat bygga järnvägen och att ett par hundra miljoner kronor, varav knappt hälften EU-medel och resten från regionen, utlovats för att finansiera järnvägsplan för Umeå-Skellefteå samt bygghandlingar för delsträckan Umeå-Dåva, ett avstånd på en mil.
– Nu ska vi få igång det här, säger Gusten Granström, vd i Norrbotniabanan AB.
Bolaget är i Gunnar Granströms beskrivning en sorts uppdragsgivare medan Trafikverket, stöttat av konsulter, tar fram planer.
En styrgrupp ska finnas. Ett nästa steg är järnvägsplan för Skellefteå-Luleå.
Gusten Granström räknar med byggstart för järnvägen under mandatperioden, grundat på utfästelser från regeringen.
Norrbotniabanan är med sina 27 mil klart längre än Botniabanan men den senare järnvägen byggdes delvis i terräng av berg.
För ett par sedan beslutade EU att Botniska korridoren, inkluderande Norrbotniabanan, ska ingå i det strategiska Europeiska stomnätet för järnväg, Core network.
Kuriren rekommenderar
Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.
Läs mer: 14 Luleåsaker du minns om du var ung på 80- och 90-talet
Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten.
Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten
Läs mer: Här hittar du samtliga fastighetsaffärer