När Jernhusen först tillfälligt låste väntsalen på Luleå järnvägsstation och sedan plockade bort sittplasterna var reaktionen stark – både bland passagerare och kommunledning.
Men det statliga bolaget försvarade sig med att väntsalen blivit värmestuga för oönskade gäster. I januari monterades ståbänkar i väntsalen.
Men nu väntas bättring för tågresenärer. Företaget Le Mat ska snart bemanna väntsalen igen.
– Det finns inget avtal ännu men det är så gott som klart, säger Marita Åhman.
Hon är en av 18 som valts ut från 48 sökande som nu utbildas för de nya sociala företag som planeras i Luleå. Utöver järnvägsstationen ska även Le Mat driva ett enklare hotell (bed & breakfast) medan Casa vill starta hushållsservice.
Stationsvärdarna i väntsalen är först ute.
– Vi ska göra stationen levande igen, säger Marie Lindberg.
Jernhusen avser att återmöblera väntsalen när stationsvärdarna återskapat trivseln i lokalen.
– Turister och andra resenärer ska känna sig hemma och välkomna hit, säger Lars Magnusson.
Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och kommunen deltar i arbetet. Samt Companion där Rose-Marie Lundström är projektledare. Hon berättar att konceptet fungerar och att både Le Mat och Casa har verksamhet på andra håll.
– Det här är människor som varit långt från arbetslivet. Vi ska jobba med service, det är det vi kan, säger hon.
Stationshuset ska bemannas på uppdrag av Jernhusen vid ankomst och avgång för tågen. Kommunen kommer dock också att köpa värdtimmar av det nya företaget för att utöka bemanningen i tid.
Planerna för lågprishotellet är inte helt klara men det ska finnas centralt. När det gäller hushållstjänsterna blir det fönsterputsning till att börja med.
Kommunen satsar 1,56 miljoner kronor extra på sociala företag under 2014.