Regeringen har uttalat sitt stöd till att Luleå Hamn ansöker om medel för utredningen om Sandöledens fördjupning.
- Vi har fått klartecken att ansöka om stöd från TEN-T för vår farledsutredning, säger hamnchefen Roger Danell.
Som Kuriren berättat vill Luleå hamn och dess kunder muddra farleden för att underlätta för större fartyg att anlöpa Luleå för att lossa och lasta. Det handlar om stora pengar - Danell bedömer att enbart utredningen kostar mellan 40 till 60 miljoner.
Och själva arbetet, att muddra farleden djupare beräknas kosta mellan en till två miljarder kronor.
- Ja, det beror lite på vilket alternativ man väljer. Vi räknar på ett djup på cirka 13,5 meter men det finns önskemål om 15 meter, säger Roger Danell.
I dag gäller 10,9 meter plus de 90 centimeter vatten som fartygen ska ha mellan kölen och havsbotten. Hamnchef Danell berättar att det transeuropeiska transportnätverket TEN-T kan bevilja upp till 50 procent bidrag för utredningen och 30 procent för själva utförandet.
Luleå hamn har den egna insatsen klar för utredningen då både Trafikverket och LKAB är med på båten. Man hoppas nu att TNT-T ska bevilja återstoden, minst 20 miljoner kronor.
TEN-T syftar till att knyta samman Europas infrastruktur.