Hon är stadsbyggnadschef på kommunen och blir lite bestört när hon av Kuriren får besked om Cementas beslut.
– Vi hade ju gärna sett att den verksamheten flyttat längre ut på Svartön, säger Lagervall.
Svartöberget har pekats ut som ett framtida bostadsområde men Malin Lagervall är inte så bekymrad över Cementa i det sammanhanget.
– Svartöberget är utpekat men hela berget är inte lämpligt för bostäder. Det ligger nära en storindustri som vi ska ha en frizon mot. Sedan finns där spår och även en korridor för Norrbotniabanan, säger hon.
Men bostadsprojektet i Ettans båthamn (Kuststad) som drivs av Granec och Nåiden i samverkan med Lulebo är början på en utveckling av strandområdet mellan city och Svartön.
– Det är en pågående förädling av det området som vi gärna ser fortsätta. Och då är Cementas beslut olyckligt, säger hon.
Lagervall påpekar också att kommunen inte på något sätt givit upp hoppet om att Norrbotniabanan ska dras in till Luleå via Svartön.
Kommunalrådet Yvonne Stålnacke ser inte att Cementas beslut innebär något omedelbart hinder. Kronan och Hällbacken ligger före i byggkön.
– Men det är klart att jag ser problem på sikt, säger hon.
Nyss nämnda bostadsprojekt i Ettans båthamn ska snart ställas ut för allmänt samråd, berättar Per Erlandsson, vd på Granec. Miljödomstolen väntas inom kort säga ja till utfyllnaden av hamnområdet.
– Det har inte varit någon dans på rosor men nu närmar det sig. Min ambition är att komma igång i oktober, säger Erlandsson.