Stressigt med nya betygen

Betygen enligt den nya skalan ska delas ut i mitten av veckan. Delar av materialet från Skolverket kommer inte förrän i februari.
- Huset ska byggas, men det finns inga ritningar, säger Andreas Eriksson.

MER OTYDLIGT. Emelie Huuva, till vänster och Victoria Lindbäck, känner viss osäkerhet kring det nya betygssystemet. "Det känns mer tjorvigt", säger Victoria Lindbäck.

MER OTYDLIGT. Emelie Huuva, till vänster och Victoria Lindbäck, känner viss osäkerhet kring det nya betygssystemet. "Det känns mer tjorvigt", säger Victoria Lindbäck.

Foto: Linda Wikström

Luleå2011-12-19 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

I veckan får åttondeklassarna betyg enligt den nya skalan A-F, där A-E står för godkända resultat och F innebär icke godkänt. Det har varit bråda dagar för lärarna i högstadiet och i årskurs ett på gymnasiet. Andreas Eriksson arbetar som lärare i samhällsorienterade ämnen, SO, på Kråkbergsskolan i Sunderbyn.

- Jag känner mig inte lika trygg i det nya systemet som i det gamla, visst är det så. Vi har ändå varit så kallad referensskola och har fått se utkast från Skolverket.

Fortfarande väntar lärarna på material om de så kallade nyckelbegreppen som ska komma från Skolverket. Först i februari väntas det vara klart, men Andreas Eriksson hade helst sett att det funnits färdigt innan de första betygen ska sättas.

- Politikerna beslutar att vi ska införa det nya betygssystemet och Skolverket hinner inte få fram materialet. Här borde man ha dragit i handbromsen.

Kraven ökar
Utöver de krav som ställs på lärarna att sätta sig in i det nya betygssystemet tillkommer även ökade krav på skriftliga omdömen. Dessa delas ut i samband med utvecklingssamtalen mellan lärare och elever som hålls en gång varje termin. En annan förändring som ytterligare ökar arbetsbelastningen på lärarna är att blockbetyg, där exempelvis alla SO-ämnen får ett gemensamt betyg, försvinner.

- Jag har 99 elever. Nu måste jag skriva 396 unika omdömen, konstaterar Andreas
Eriksson.

Lärarna har 35 timmar förlagd arbetstid i veckan och tio timmar så kallad förtroendearbetstid, tid som inte alls har varit tillräcklig för att klara omställningen till det nya systemet, uppger Andreas Eriksson.

Spänd förväntan
Eleverna Victoria Lindbäck och Emelie Huuva går i åttan och väntar med spänning på sina första betyg. De är lite nervösa och funderar en del över hur det nya betygssystemet kommer att fungera.

- Jag är orolig över att lärarna inte vet hur de ska göra och därför sätter ett lägre betyg, säger Emelie Huuva.

- Det känns som om det nya systemet är mer otydligt än det gamla, tycker Victoria Lindbäck.

Den nya sexgradiga betygsskalan tillämpas från och med detta läsår. Eleverna i årskurs åtta och i årskurs ett på gymnasiet berörs, däremot inte niorna och eleverna i tvåan och trean på gymnasiet. Stegen i skalan är A, B, C, D, E och F. För stegen A, C och E finns nationellt fastställda kunskapskrav.

Ett D utdelas då eleven har nått kunskapskraven för E i sin helhet och en övervägande del av kunskapskraven för C. För att få betyget B ska eleven ha uppnått kraven för C och för det mesta av A. F innebär underkänt. Från och med höstterminen 2012 ska betyg även sättas i årskurs sex och sju.

Källa: Skolverket, TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om