Videon är inte längre tillgänglig
I veckan får åttondeklassarna betyg enligt den nya skalan A-F, där A-E står för godkända resultat och F innebär icke godkänt. Det har varit bråda dagar för lärarna i högstadiet och i årskurs ett på gymnasiet. Andreas Eriksson arbetar som lärare i samhällsorienterade ämnen, SO, på Kråkbergsskolan i Sunderbyn.
- Jag känner mig inte lika trygg i det nya systemet som i det gamla, visst är det så. Vi har ändå varit så kallad referensskola och har fått se utkast från Skolverket.
Fortfarande väntar lärarna på material om de så kallade nyckelbegreppen som ska komma från Skolverket. Först i februari väntas det vara klart, men Andreas Eriksson hade helst sett att det funnits färdigt innan de första betygen ska sättas.
- Politikerna beslutar att vi ska införa det nya betygssystemet och Skolverket hinner inte få fram materialet. Här borde man ha dragit i handbromsen.
Kraven ökar
Utöver de krav som ställs på lärarna att sätta sig in i det nya betygssystemet tillkommer även ökade krav på skriftliga omdömen. Dessa delas ut i samband med utvecklingssamtalen mellan lärare och elever som hålls en gång varje termin. En annan förändring som ytterligare ökar arbetsbelastningen på lärarna är att blockbetyg, där exempelvis alla SO-ämnen får ett gemensamt betyg, försvinner.
- Jag har 99 elever. Nu måste jag skriva 396 unika omdömen, konstaterar Andreas
Eriksson.
Lärarna har 35 timmar förlagd arbetstid i veckan och tio timmar så kallad förtroendearbetstid, tid som inte alls har varit tillräcklig för att klara omställningen till det nya systemet, uppger Andreas Eriksson.
Spänd förväntan
Eleverna Victoria Lindbäck och Emelie Huuva går i åttan och väntar med spänning på sina första betyg. De är lite nervösa och funderar en del över hur det nya betygssystemet kommer att fungera.
- Jag är orolig över att lärarna inte vet hur de ska göra och därför sätter ett lägre betyg, säger Emelie Huuva.
- Det känns som om det nya systemet är mer otydligt än det gamla, tycker Victoria Lindbäck.