Svackan vänds till fördel

Svackan i fordonsbranschen består - då sitter personalen vid Ferruform kvar på skolbänken.  - Helt okej, man får lära sig litet nytt, säger Roland Landström.

DE SKA BLI BÄTTRE. Per-Erik Karlsson, Roland Landström och Åke Gustavsson trimmas inför den dag då marknaden vänder.

DE SKA BLI BÄTTRE. Per-Erik Karlsson, Roland Landström och Åke Gustavsson trimmas inför den dag då marknaden vänder.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2009-04-28 06:00
Lyckas Scania med sitt sätt att hantera lågkonjunkturen ska det ge fördelar. Effektiviteten ska ha ökat till den dag försäljningen stiger. Oklart när. "Det är naturligtvis gambling från vår sida. Det gäller att vi orkar med ekonomiskt, men om marknaden kommer tillbaka bara litet grand kan vi förmodligen ta ett produktionskliv med mellan 20 och 25 procent", uttalade Scanias koncernchef Leif Östling i en intervju. När svackan i efterfrågan visade sig i fjol tacklade Ferruform det inledningsvis med att skicka hem en stor grupp visstidsanställda. Resten tog långledigt över julen. Kortare arbetsvecka
Ferruform använder sig av flexibel arbetstid, en arbetstidsbank där personalen i goda tider jobbar mer, i sämre tider mindre. Full lön utgår. Taket för hur mycket tid som får nyttjas är utsträckt till 354 timmar per person. Så många timmar kan en anställd bli skyldig. Varje vecka tas upp till tolv timmar per person ut i betald ledighet. Fortgår det nås skuldtaket efter semestern. Tidsuttaget sker samtidigt med att personalen sedan några månader varvar arbete och utbildning. För produktionspersonalen gäller ena veckan förmiddagsskift, andra veckan eftermiddagsskift och tredje veckan utbildning. Jan-Olov Madeleine
Inledningsvis har utbildningen handlat om allt från ordning till brandkunskap, friskvård, ekonomi, kvalitetsuppföljning, ergonomi samt samtal om mobbning, mångfald och värderingar. Bland andra Jan-Olov Ågren, känd som Madeleine, har pratat med personalen om de senare ämnena. - Det gick ut på att man får titta på sig själv, varför tycker jag som jag gör? Det var spännande att få igång diskussionen. Många var öppna, många var inte det utan hade hellre jobbat. Det var väldigt intressant, summerar Jan-Olov (Madeleine) Ågren. Ordning och reda visar sig främst i form av en anpassning till Toyotamodellens fem S (sortera, systematisera, städa, se till och standardisera). Överhuvud taget eftersträvar Ferruform ständiga förbättringar. - Vi jobbar med avvikelser, goda vanor och att sortera vad som finns och slänga sådant som inte behövs. Vi organiserar arbetsplatsen och håller den i skick. Tänket har funnits tidigare hos Scania och är en framgångsfaktor. Normalt har du inte alltid tid till allt det här men nu har vi resurser, säger Mats Olausson. Nyttig utblick
Den vecka Kuriren är på plats genomgår bland andra Mats Nordmark ännu en utbildningsvecka. - För mig funkar det men inte alla är positiva, de tycker det blir långa dagar. Kollegan Pekka Oksanen visar ett arbetsställe där antalet skåp för material och redskap blivit färre. - Vi sorterar ut det som är onödigt, säger han. Per-Erik Karlsson, driftledare, värdesätter den omvärldsanalys som gav honom en bild av vad Ferruform står inför. - Rätt utnyttjat är det vi är med om bra för oss och bra för företaget. Att bli bättre. Det är bra att vi fått titta på andra avdelningar. När det är full rulle är man mest i sitt eget och får inte den insikten, säger han vidare. - Det är bra att det satsas på utbildning när det nu är så här, konstaterar robotoperatören Peter Carlsson.
Ferruform i Luleå har berättigats till 13 miljoner kronor ur EU:s socialfond för kompetensutveckling, som alternativ till varsel. Pengarna har inte kommit. Ferruform, som tillverkar axlar, balkar och andra delar till Scania-fordon, har 570 anställda och därtill har serviceföretaget Dynamate 100 anställda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om