Bylund är chef för samhällsplaneringen på stadsbyggnadskontoret och ingår i den arbetsgrupp som har i uppdrag att skapa fler båtplatser i Luleå. Gruppen har ännu inget förslag men har i alla fall identifierat de problem som uppstått sedan kommunen avhände sig denna service till medborgarna.
- För det första är det väldigt dyrt att bygga nya båtplatser. Och det gör att det inte är särskilt lockande för kommersiella intressen, säger Anders Bylund.
Han berättar vidare att detta även avskräcker ideella krafter som hamnföreningar och båtklubbar.
- De har dåliga incitament för att skapa fler båtplatser. Det är inte bara dyrt, det innebär även mycket jobb på ideell basis. Och det ger sällan något tillbaka för dem som redan har sin båtplats i form av lägre kostnader för den. Väldigt dyrt och besvärligt, sammanfattar han.
Slutsatsen blir då att kommunen åter måste träda in som aktiv drivkraft för att lindra båtplatsbristen. Men det vill inte Bylund säga.
- Nej, men det kan vara ett av de alternativ för en lösning som vi kommer fram till, säger han.
Det finns för närvarande två planerade projekt för att skapa fler båtplatser, båda är på Hertsön och båda är privata. Det ena är en helt ny småbåtshamn i Harrviken och det andra är en utbyggnad av hamnen vid Hindersöstallarna.
- Ja, det stämmer och vi kommer givetvis att följa de projekten och ta med dem i beräkningen. Men vi vet ju inte om de fullföljs, de är inte i hamn än om vitsen tillåts, säger Anders Bylund.
På måndag ska kommunledningen få information om problemen och det återstår att se om arbetsgruppen sedan får nya direktiv.