Läs mer: Här är sommarens alla dödsolyckor
I år har 13 personer mist sina liv i samband med trafikolyckor i Norrbotten.
Risken är stor att siffran kommer att stiga under årets avslutande fem månader.
– Historiskt sett är sommarmånaderna mest drabbade, men statistiken är oroande med tanke på att många olyckor sker under hösten med vilt på vägarna och i samband med att den första snön faller, förklarar Lars Martinell från Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande (NTF).
Verksamhetschefen vid NTF Norrbotten är bekymrad efter att ha tagit del av statistiken som Norrbottens-Kuriren fått fram via Transportsstyrelsens Strada-register.
Under de senaste åren har olyckstrenden i riket pekat nedåt, vilket har väckt en förhoppning att de etappmål som Sveriges riksdag satte upp 2009 att antalet trafikdöda år 2020 inte ska vara fler än 220 skulle gå att uppnå.
Den höga målsättningen innebär en halvering av antalet dödsoffer jämfört med 2007.
Daniel Pettersson är processchef inom polisens trafikavdelning i region Nord.
– Det är svårt att dra alltför långtgående slutsatser eftersom det är så stora differenser i statistiken år från år. Min känsla är dock att den nedåtgående trenden för antalet dödsolyckor i hela riket har planat ut under de tre senaste åren. Här står vi inom polisen inför en viktig uppgift att få ned hastigheten på vägarna och öka nykterheten bland bilförarna.
Statistiken för 2016 är preliminär och så färsk att den inte hunnit brytas ned i detalj. Det går i dag inte att peka på någon enskild orsak till ökningen i Norrbotten.
Polismannen Daniel Pettersson anser att det finns ett samband mellan antalet olyckor och hastigheten på vägarna. Han hänvisar till forskning som visar att 80 procent av de svenska bilförarna utanför tätort kör mellan 1-15 km/h för fort.
– Jag är övertygad att om vi skulle få bilförarna att sänka hastigheten med en ynka kilometer i timmen skulle det direkt innebära en omedelbar minskning av olyckor med dödlig utgång.
Lars Martinell från NTF Norrbotten är inne på samma linje.
– Jag kör mycket i min vardag och upplever att det är en oerhörd hets på vägarna.
Han efterlyser mer resurser till förebyggande information riktat mot nya trafikanter om konsekvenserna av att köra långa sträckor utan vila och riskerna kring fortkörning eller rattfylleri.
– Jag anser också att polisen måste vara mer synliga på vägarna. När de visar sig blir bilisterna genast mer försiktiga. Det är skrämmande att vi redan i augusti uppnått samma antal dödsolyckor som de senaste åren. Vi vet ju att det kommer att ske fler.