Swedavia, det som tidigare kallades Luftfartsverket, har köpt Kallax Cargos bagagehanteringsutrusning. Affären blev klar på tisdagen. Det betyder att Luleå flygplats har två bagagehanteringsanläggningar - det som krävs för att få bli fraktflygplats.
- Vi tror att flygplatsen kan utvecklas till en fraktflygplats - det är därför vi genomför den här affären, säger Bengt-Ove Lindgren som är flygstationschef.
Lockar
Swedavia tänker använda norsk fiskeindustri som agn för att locka andra flygfraktbolag att trafikera Luleå flygplats. I det sammanhanget talar Lindgren om att Luleå ligger närmare den nordnorska fiskeindustrin än Oslo.
- Om vi kan få igång flygfraktverksamheten kommer det att handla om ett tiotal plan per vecka.
I planerna ingår att flygfraktbolagen ska flyga till Sydostasien och sedan återvända med varor till Frankfurt i Tyskland. Där ska planen fyllas med varor och sedan flyga till Luleå där fisk lastas på. Och så flygs planet vidare till Japan.
Swedavia har tagit över Kallax Cargos argument för att Luleå ska bli fraktflygplats. Det främsta är att frakterna blir snabbare eftersom en rutt över norra Ryssland är kortare än de nuvarande transportlederna.
Svårt bryta rutiner
- Det motstånd som möter oss beror på upparbetade rutiner och kontrakt. Och det är svårt att bryta invanda rutiner. Men vi hoppas att vi ska kunna visa vilka fördelar som vår flygplats har, säger B-O Lindgren.
Det blir Swedavias flygfraktavdelning i Stockholm som arbeta för att Luleå flygplats blir en fraktflygplats.
Kallax Cargos vd Lars Karbin säger att företaget troligen går i likvidation efter affären med Swedavia. Enligt Karbin finns större förutsättningar att lyckas med projektet än tidigare. Anledningen är att Ryssland senast 2013 ska ha anpassat sina överflygningsavgifter till de avgifter som är vanligt i andra länder.
Dyr överflygning
När Kallax Cargo startade krävde Ryssland mångmiljonbelopp för varje överflygning. Det bidrog till att skjuta projektet i sank. Att bolaget nu säljer sin utrustning beror på att ägarna efter drygt tio år tappat tålamodet.
Planen att göra Luleå flygplats till en fraktflygplats ingår i Swedavias planer på att också utveckla flygplatsen när det gäller inrikes- och utrikesresor. Projektet är kostnadsberäknat till 106 miljoner kronor där hälften ska betalas av EU-medel.