T-shirten var enligt The Free Encyclopedia Wikipedia ursprungligen ett underplagg som användes bland gruvarbetare och stuveriarbetare. Plagget blev populärt i USA när amerikanska flottan började använda kortärmade bomullströjor under sina uniformer. Det blev vanligt att sjömän och marinkårssoldater använde endast t-shirt när de vistades i tropiska miljöer. Den var ju både billig och lätt att rengöra.
På 1960-talet blev t-shirten populär bland ungdomar och det började bli vanligt med tryck. T-shirten blev ett medium för konst, reklam, meddelanden och protester – och också en passande souvenir.
De senaste årtiondena har t-shirten kommit att bli en vanlig marknadsföringsplats för olika produkter. Föreningar, små och stora företag låter trycka t-shirts med sina logotyper. Men det har också kommit t-shirts med alltifrån politiska till pornografiska budskap och de kan vara både kränkande och chockerande.
Ungdomskultur
Ronny Olovsson, delägare i reklambyrån Vinter i Luleå, använder efter moget övervägande själv t-shirt. Även med tryck.
- Jag har ställt mig frågan om män över 40 kan bära t-shirt med tryck eller om jag nu gått in i piketåldern. T-shirten har ju varit en del av ungdomskulturen och ofta symboliserat olika ungdomsrevolter. Men jag har kommit fram till att jag kan det.
Däremot tycker han att t-shirt-trycken håller på att tappa mycket av sitt symbolvärde eftersom så många människor helt oreflekterat går omkring med budskap och tryck som de ofta inte ens vet vad de står för.
- Kanske ska vi tänka över litegrann vad det är för tryck vi går och bär på.