T-shirten fyller 100 år

Enligt flera amerikanska medier fyller t-shirten 100 år i år. Ett jubileum som kan vara värt att uppmärksamma dessa varma sommardagar, tycker vi på Kuriren.

T-SHIRT-GRABBAR. En av sommarens varmaste dagar har man - såklart - t-shirt på sig, tycker schackspelarna på Storgatan i Luleå. Alexander Ryan bär en röd t-shirt, mest för att matcha shortsen. Viktor Wäppling har en militärinspirerad t-shirt med trycket "Happy People". "Det är namnet på en affär och en klubb som inte finns längre i Luleå, så det är lite nostalgi för mig", säger han. André Åström däremot har en helvit t-shirt. "Jag gillar inte tryck. Med en vit t-shirt kan man uttrycka vad man vill."

T-SHIRT-GRABBAR. En av sommarens varmaste dagar har man - såklart - t-shirt på sig, tycker schackspelarna på Storgatan i Luleå. Alexander Ryan bär en röd t-shirt, mest för att matcha shortsen. Viktor Wäppling har en militärinspirerad t-shirt med trycket "Happy People". "Det är namnet på en affär och en klubb som inte finns längre i Luleå, så det är lite nostalgi för mig", säger han. André Åström däremot har en helvit t-shirt. "Jag gillar inte tryck. Med en vit t-shirt kan man uttrycka vad man vill."

Foto: Johan Söderlund

Luleå2013-07-27 06:00

T-shirten var enligt The Free Encyclopedia Wikipedia ursprungligen ett underplagg som användes bland gruvarbetare och stuveriarbetare. Plagget blev populärt i USA när amerikanska flottan började använda kortärmade bomullströjor under sina uniformer. Det blev vanligt att sjömän och marinkårssoldater använde endast t-shirt när de vistades i tropiska miljöer. Den var ju både billig och lätt att rengöra.

På 1960-talet blev t-shirten populär bland ungdomar och det började bli vanligt med tryck. T-shirten blev ett medium för konst, reklam, meddelanden och protester – och också en passande souvenir.

De senaste årtiondena har t-shirten kommit att bli en vanlig marknadsföringsplats för olika produkter. Föreningar, små och stora företag låter trycka t-shirts med sina logotyper. Men det har också kommit t-shirts med alltifrån politiska till pornografiska budskap och de kan vara både kränkande och chockerande.

Ungdomskultur

Ronny Olovsson, delägare i reklambyrån Vinter i Luleå, använder efter moget övervägande själv t-shirt. Även med tryck.

- Jag har ställt mig frågan om män över 40 kan bära t-shirt med tryck eller om jag nu gått in i piketåldern. T-shirten har ju varit en del av ungdomskulturen och ofta symboliserat olika ungdomsrevolter. Men jag har kommit fram till att jag kan det.

Däremot tycker han att t-shirt-trycken håller på att tappa mycket av sitt symbolvärde eftersom så många människor helt oreflekterat går omkring med budskap och tryck som de ofta inte ens vet vad de står för.

- Kanske ska vi tänka över litegrann vad det är för tryck vi går och bär på.

ENKÄT:

1. Brukar du använda t-shirt?

2. Vad har du för t-shirt på dig idag?

3. Har du någon favorit?

Edith Bolsöy, 18 år, kafébiträde, Luleå:

1. Ja, ungefär 50 procent av årets dagar.

2. En svart t-shirt med trycket "Life goes no". Jag köpte den för att jag behövde en t-shirt utan att fundera så mycket på trycket, men jag tyckte den var lite rolig.

3. En vit t-shirt med fransar från Thailand. Den har ett tryck med bilder på en massa olika kändisar med svart tejp för ögonen och den är jätteskön att ha på sig.

Seth Nyberg, 7 år, Älvsbyn:

1. När det är soligt.

2. En dödskalle. Mamma har köpt den.

3. Nej.

Even Bech Simonsen, 25 år, projektledare i en snickerifirma, Alta, Norge.

1. Varje dag.

2. Jag har en t-shirt med Vasaloppstryck som jag fått av min bror. Han vill att vi ska åka Vasaloppet tillsammans. Kanske att vi gör det år 2015.

3. Nej.

Dottern Mina, 3 år, brukar också ha t-shirt, idag en med Minnie muse-tryck.

Sveinung Meyer, 41 år, miljöterapeut, Borkenäs, Norge:

1. Alltid. Utom när jag duschar.

2. Jag har en t-shirt inspirerad av Kizz, en rockgrupp som jag gillar väldigt mycket. Det är Mona-Lisa som porträtteras med Kizz-makeup. Jag tycker den förenar två världar – rock och konst.

3. Akkurat, så är det nog den jag har på mig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om