"Ta tillvara kompetensen"

Ta till vara kompetensen på universiteten. Om det görs kan utvecklingen av järnvägen gå snabbare.  Det säger Björn Paulsson som promoveras till hedersdoktor i dag.

"Industrin måste utnyttja universitetens kompetens för att klara utvecklingen av svensk järnväg", säger hedersdoktorn Björn Paulsson.

"Industrin måste utnyttja universitetens kompetens för att klara utvecklingen av svensk järnväg", säger hedersdoktorn Björn Paulsson.

Foto: Foto: Linn Kangas Fantenberg

Luleå2010-11-13 06:00
Björn Paulsson blir hedersdoktor med anledning av hans forskning och utveckling av svensk järnväg. På fredagen höll han sin installationsföreläsning.Då talade han om hur det tar onödigt lång tid att utveckla nya tekniker inom järnvägen. Som exempel på det nämnde han planerna på att byta ut gjutjärn mot komposit i tågens bromsar. Idén lanserades för 20 år sedan.I år ska bromsarna testas för första gången. Och det ska ske i Norrbotten.- Den här tekniken kan skapa tysta tåg - det är viktigt om man ska kunna öka antalet transporter på nätterna i Europa.Paulsson arbetar med utveckling av järnväg både på Transportstyrelsen och på Internationella järnvägsunionen, UIC, Union international de chemines de fer, i Paris. Han talar om prognoser som visar att antalet passagerare kommer att öka liksom godsmängden.Där intar för övrigt Sverige en särställning: mellan 1997 och 2007 ökade antalet tågpassagerare i Sverige med 47 procent. Det var den största ökningen i Europa. Prognoser talar om en fortsatt ökning.För att kunna möta ökade transporter krävs en utveckling av tågtekniken. Paulsen efterlyste ett närmare samarbete mellan industrin och universiteten. Han motiverade det med att det på universiteten finns personer som har kompetens att analysera forskningsrapporter och förmedla de rön som finns där.Enligt Paulsson skulle det skynda på utvecklingen av tågtekniken. Samtidigt talar han om Malmbanan som ett bra exempel på snabb utveckling när det gäller teknik.- Axeltrycket på Malmbanan höjdes till 30 ton och man genomförde det på ett bra sätt. Men ökningen av godstransporter kräver ännu högre axeltryck. Och vi måste hitta tekniker för att genomförandet ska gå snabbt och vara kostnadseffektivt.Samtidigt talade han om flera hinder för utvecklingen europeisk järnvägstrafik. Där ingår att av de sammanlagt 500.000 järnvägsbroar som finns i Europa är var tredje äldre än 100 år. Och var tredje är mellan 50 och 100 år.Nybyggnationer krävs på många håll - speciellt om man ska klara av att ta emot de tåg som slagit hastighetsrekord i Frankrike: de har nått en topphastighet på 576 kilometer per timme.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om