Tåg istället för lastbil

Cargonet fördubblar tågfrakterna mellan Luleå-Umeå och Sydsverige. - Norrlands näringsliv växer otroligt och våra avgångar har varit sprängfyllda, förklarade företagets VD Kent Carlsson vid invigningen igår.

Björn Rosengren inviger tågbana

Björn Rosengren inviger tågbana

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2007-09-04 01:45
Musikkår fanns på plats, liksom företagare samt offentliganställda tjänstemän, och det som invigdes vid godsterminalen i Gammelstad i går var inte någon anläggning eller byggnad, utan tågtrafik.Cargonet, ägt av norska NSB och svenska Green Cargo, har sedan tidigare kört ett tåg med gods på Luleå-Umeå och Göteborg. Nu sätter företaget in ännu ett tåg på samma sträcka.Undviker vägen
Det innebär sammantaget två avgångar dagligen från vardera håll, fem dagar i veckan.- Tågen tillsammans tar last motsvarande sextio långtradare, om kunderna istället hade fraktat på landsväg. Vi reducerar koldioxidutsläppen. Våra kunder är bland andra åkare, speditörer och rederier. Mottagare är industrier och företag inom konsumtionsvaror i Norrland, säger Kent Carlsson.Cargonet har också kört tio vagnar dagligen på Luleå-Umeå och Jönköping. Det utökas nu till 30 vagnar, därmed ett helt tåg. Detta tågs frakter motsvarar lasterna i 30 långtradare, enligt ledningen för Cargonet. Även det här tåget har avgångar fem dagar i veckan.Det finns en efterfrågan för den utökade trafiken, konstaterar Cargonet, som pekar på stark högkonjunktur i län som Norrbotten och att norrländska företag upplever en tillväxt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!