Tåg istället för lastbil
Cargonet fördubblar tågfrakterna mellan Luleå-Umeå och Sydsverige. - Norrlands näringsliv växer otroligt och våra avgångar har varit sprängfyllda, förklarade företagets VD Kent Carlsson vid invigningen igår.
Björn Rosengren inviger tågbana
Foto: Andreas Wälitalo
Det innebär sammantaget två avgångar dagligen från vardera håll, fem dagar i veckan.- Tågen tillsammans tar last motsvarande sextio långtradare, om kunderna istället hade fraktat på landsväg. Vi reducerar koldioxidutsläppen. Våra kunder är bland andra åkare, speditörer och rederier. Mottagare är industrier och företag inom konsumtionsvaror i Norrland, säger Kent Carlsson.Cargonet har också kört tio vagnar dagligen på Luleå-Umeå och Jönköping. Det utökas nu till 30 vagnar, därmed ett helt tåg. Detta tågs frakter motsvarar lasterna i 30 långtradare, enligt ledningen för Cargonet. Även det här tåget har avgångar fem dagar i veckan.Det finns en efterfrågan för den utökade trafiken, konstaterar Cargonet, som pekar på stark högkonjunktur i län som Norrbotten och att norrländska företag upplever en tillväxt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!