Tågen slutar gå
Tåg får stå. LKAB:s produktionsstopp innebär färre malmtåg och volymerna som skeppas via malmhamnen i Luleå blir lägre. Malmkunden SSAB kan gå på lågfart in på 2009 och så långt har bolaget ställt in omkring 30 tåg med stål till Borlänge.
Foto: BERNDT DIMEUS
Foto: BERNDT DIMEUS
SSAB Luleå går med reducerad produktion. Normalt går det 27 tåg per vecka med stålämnen till Borlänge. De senaste två veckorna har mer än hälften ställts in, uppger SSAB:s information. Bolaget har inte gjort klart om man helt stänger tillverkningen av stålämnen i Luleå. Ju mindre SSAB tillverkar i Luleå desto lägre är den anläggningens behov av järnmalm från Malmfälten.Nyligen kungjordes ett nytt tioårigt miljardavtal mellan SSAB och Green Cargo om tågtransporter av stålämnen och produkter mellan Borlänge, Luleå och Oxelösund. Transportvolymen ligger på drygt fyra miljoner ton årligen, från 2010. Innan avtalet börjat gälla har alltså hack i skivan uppstått.Samstämt
När nu LKAB beslutat minska produktionen av pellets ända till våren ger det en fingervisning om att kunden SSAB:s neddragningar i Luleå kan bli lika långvariga.- Det går inte säga något om framtiden, orderläget avgör, säger Bert Johansson, Metall vid SSAB Luleå.- Vi kör med reducerad fart. Några andra besked finns inte utan vi rullar på så, säger Stefan Enbom, platschef vid SSAB i Luleå.Hur länge?- Vi vet inte, varken vi eller LKAB vet utan det blir många år, månader, ett kvartal eller något annat. Det blir säkert fram till årsskiftet och sedan får vi se, säger Stefan Enbom.Att pelletsverket MK3 i Malmberget stängs i flera månader innebär inte att SSAB måste stänga. Det deklarerar både stålföretaget och dess underleverantör.- De kan ta från andra pelletverk, säger LKAB:s VD Ola Johnsson.Om SSAB i Luleå skulle besluta att köra för fullt står sig inte LKAB:s färska beslut utan då måste mer pelletsmalm fram, låter Ola Johnsson förstå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!