Tågstoppet Banverkets ansvar

Connex har utrett tågstoppet mellan jul och nyår då hundratals passagerare blev upp emot ett halvt dygn försenade.
Ansvaret vilar tungt på Banverket, menar Kåre Ohlsson, Connex operative chef för Division Tåg.
? En prognos från Banverket hade löst situationen.

LULEÅ2006-01-31 06:30
Tågstoppet inträffade natten mellan 27 och 28 december nära Kilafors mellan Bollnäs och Gävle. Klockan 00.40 uppstod ett kontaktledningsfel, strömmen bröts och en rad tåg blev stående längs linjen.<br>Bland de tåg som drabbades fanns tre av Connex nattåg, vilket Kuriren berättat om. Passagerarna kom fram till sina respektive destinationer åtta till tolv timmar efter tidtabell. Stor irritation uppstod bland resenärerna, som berättade om utkylda och mörklagda vagnar.<br>Bestörtning<br>Svenska järnvägsfrämjandets representant i Norrbotten Gunnar Kajander har i en skrivelse uttryckt bestörtning över det inträffade. Han undrar varför inte Connex fick fram något diesellok för att dra persontåget till en station för passagerarservice eller eventuell evakuering. I det fall Connex skulle hänvisa till Banverket undrar Gunnar Kajander om Banverket verkligen saknar kompetens att bedöma omfattningen av reparationsarbetet.<br>Men Kåre Ohlsson svär Connex fri från situationen. Banverket lyckades inte få ut någon kopplingsledare, en säkerhetsansvarig för elarbeten, förrän vid sextiden på morgonen.<br>Kommunikationsmiss<br>&nbsp;? Om vi hade fått veta att vi var tvungna att vänta med passagerarna till dagen därpå hade vi ju inte varit så obeslutsamma att vi stått kvar med tåget. Om Banverket meddelat att det skulle ta så lång tid som det tog hade vi dammsugit efter ett diesellok bland alla järnvägsföretag som vi samarbetar med och dragit iväg tåget. Genom att utväxla passagerarna med buss hade vi fått en i sammanhanget marginell försening på ett par timmar.<br>&nbsp;? Det hade löst sig på en gång om vi fått en klar prognos av Banverket, avvecklat tåget och beställt bussar. Gång på gång sköts reparationsarbetet framåt.<br>Connex har information om varje passagerares resmål. Vid en sådan här situation är det möjligt att mer eller mindre skräddarsy alternativa resmöjligheter.<br>&nbsp;? Men när man inte får information om att stoppet blir långvarigt sitter man still i båten.<br>Svårt få tag i folk<br>Kåre Ohlsson säger sig inte känna till Banverkets eventuella jourverksamhet i mellersta banregion:<br>&nbsp;? Men när det tar 5 timmar och 20 minuter för att få en elskyddsman på plats borde väl detta tala sitt tydliga språk att det inte finns någon beredskap? En stor del av tiden för reparationsarbetet gick åt till att få ut folk för jobbet.<br>Kåre Ohlsson pekar också på nödvändigheten av snabba insatser med tanke på den enorma trafiken i området. Banorna är enkelspåriga och känsliga för störningar.<br>&nbsp;? Det blev en trafikinfarkt, helt enkelt, och det tog därför extra lång tid att få igång trafiken sedan allt stått stilla.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om