Tanka ur egen skog

Peter Eriksson vill att skogsindustrin blir självförsörjande på landsvägarna. -Bränslet till de egna bilarna borde skogsindustrin producera själv.

LULEÅ2008-02-28 01:45
Chemrecs tester med svartlutsförgasning i Piteå, där råvaran kommer från pappersfabriken Smurfit Kappa, framhåller han som exempel. Ur svartlutsförgasningen kan drivmedel produceras och användas av lastbilar. Volvo ska framöver testa Piteås kommande drivmedel i tunga fordon.Just transporterna till och från skogsindustrierna är omfattande, inte minst flödet på landsvägarna av timmer och massaved från skogarna till sågverk respektive pappersfabriker.Peter Eriksson noterar däremot att den nu så hårt debatterade klimatförändringen, med åtföljande behov av att sänka koldioxidutsläppen, inte gjort att Norrbotniabanan kommit närmare förverkligande.-Just nu står det still. Regeringen verkar inte beredd att sätta in mer pengar. Infrastrukturpropositionen, som flyttats fram, kommer i höst, och det låter inte som om järnvägen ska byggas.Ställ in flyget!
Satsningar på järnväg i Sverige är ett bra sätt att minska utsläpp av koldioxid från flyget och bilar, resonerar Peter Eriksson. Inrikesflyget i södra delen av Sverige borde göras onödigt. I varje fall finns inte skäl att ta flyget mellan orter som Göteborg och Stockholm.Peter Eriksson anser att flyget kommit lindrigt undan och anser att beskattning likt fallet med biltrafiken bör införas på flyg.-Det skulle styra över inrikesflyg mellan svenska orter till järnvägen.För trög metod
Införandet av handel med utsläppsrätter på koldioxid för stora industrier stöttas av miljöpartiet. Ändå är Peter Eriksson tveksam om nyttan. Den första perioden fick de svenska industrierna tämligen ograverat fler utsläppsrätter än de orkade bruka.-Det finns en stor osäkerhet om den här vägen verkligen kommer att fungera. Vi behöver snabbare åtgärder, med skatter och lagstiftning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om