Tekniken som sänker hastigheten i framtidens bilar

I framtiden kan digitala hastighetshinder komma att införas i kommunens bilar. Nu testas metoden i ett pilotprojekt. "Vi har inte några hårda planer, men jag tror det kommer att införas", säger Joakim Sundén, trafikingenjör Luleå kommun.

Trafikverkets försök med geofencing intresserar Luleå kommun som, om försöket utfaller positivt, ser flera möjligheter att för att få ner hastigheterna på sina bilar.

Trafikverkets försök med geofencing intresserar Luleå kommun som, om försöket utfaller positivt, ser flera möjligheter att för att få ner hastigheterna på sina bilar.

Foto: Maria Johansson

Luleå2023-09-10 14:00

Geofencing heter metoden som Trafikverket just nu testar i ett pilotprojekt. 

Metoden går ut på att ett fordon inte ska kunna köra fortare inom ett specifikt geografiskt område än det är programmerat för sträckan. Om bilen kör fortare på den avgränsade vägavsnittet så blir gaspedalen "slapp" och hastigheten sänks till den tillåtna.

– Jag ser det här som ett av flera verktyg att sänka hastigheterna på en sträcka. Endera bygger man en förbifart, bygger om. Eller så använder man ett sådant här verktyg. Kan vi bara se att det här fungerar så kan vi, när vi stöter på samma problem igen, säga att använd geofencing för det fungerar, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket region Mitt.

I framtiden skulle Luleå kommuns bilar kunna bli utrustade med tekniken som skulle reglera bilarnas hastigheter.

– Vi har inga färdiga planer än, men det är ett intressant sätt att förvissa sig om en viss nivå på hastigheter på känsliga ställen, säger Joakim Sundén, trafikingenjör Stadsbyggnad, landskap och trafik, Luleå kommun.

Trafikverket testar under 2023, tillsammans med skogsindustribolaget SCA, tekniken i ett pilotprojekt genom orterna Rissna och Hällesjö i Jämtland, samt Laggarberg och Timrå i Västernorrland.

Tidigare har försök med geofencing mest gjorts i storstadsmiljöer, men nu omfattar projektet trafiken med timmerbilar. 

– Man har tidigare gjort försök i Stockholm och Göteborg inom byggtrafik men även med bussar. Vi har en viss typ av miljö där en landsväg som är ganska smal går genom en långsträckt by, där vägen blir deras bygata och där timmertransporterna går. Folk vill ha hastighetskameror men det är för lite trafik och för låg hastighet för att vi ska sätta upp kameror. Då kom vi på idén med geofencing, säger Jan Lindgren, Trafikverket region Mitt.

Tekniken finns tillgänglig i Scanias lastbilar från 2019 men även i Volvos bussar.

– Den här funktionen finns redan i fordonsdatan så det är bara att aktivera en tjänst som kostar omkring 100 kronor i månaden. Vi pratar om det här som ett förarstöd, som en hjälp att hålla hastigheten. Både åkerier och chaufförer har varit väldigt positiva till försöket, säger Jan Lindgren, Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!