Tidningarna Norrbottens-Kuriren och NSD ägs av bolaget Norrbottens Media.
De senaste åren har företaget sparat.
– Vi krymper hela tiden, säger Jeanette Bergström, vice ordförande i Norrbottens Medias journalistklubb.
Förutom att tidningarna gjort sig av med journalister har NSD och Norrbottens-Kuriren i dag en gemensam helgbilaga och gemensam nöjesavdelning.
Dessutom har tidningarna gemensamt foto på kvällar och helger, något som innebär att många sport- och nöjesbilder är desamma.
– I någon mening innebär det att tidningarna börjar likna varandra, säger Jeanette Bergström.
Mats Ehnbom, Norrbottens-Kurirens chefredaktör, menar att tidningarna står starkt – trots besparingar.
– Vi ska ändå glädjas åt att vi har bra med journalistiska resurser att jobba med, vi kan utan tvekan erbjuda norrbottningarna kvalificerad journalistik. De effektiviseringar vi gjort har varit blygsamma och i ett Sverigeperspektiv har vi kunnat bibehålla en unikt stark bemanning som ger oss möjligheten att satsa framåt, säger han.
Stora vinster
Sparåtgärderna sker för att tidningarnas upplagor och annonsintäkter hela tiden minskar.
Men samtidigt har koncernen Norrbottens Media har i dag en kassa på 100 miljoner kronor. Företaget omsätter ungefär en kvarts miljard om året, och gör stadiga vinster (se faktaruta).
Rörelsemarginalen har legat mellan åtta och tio procent de senaste åren.
– Det är bra. Det är ingen tvekan om att det är ett bra utfall, säger Stefan Melesko, docent i medieekonomi på Handelshögskolan i Jönköping.
Samtidigt som Norrbottens Media minskar personalstyrkan och rationaliserar så har bolaget delat ut stora pengar till ägarna:
Norrköpings tidningar, socialdemokratiska Valrossen och Piteå-tidningen, som är ägd av S och arbetarrörelseorganisationer.
På tre år har de fått 105 miljoner.
”Giriga ägare”
Hans Olov Ohlson, ordförande i Publicistklubben i Norrbotten, tycker att det är ett tecken i tiden.
– Medieföretag behöver alltid göra vinst, men i dag har vi fått mer giriga tidningsägare, som ser tidningsutgivning som ett sätt att berika sig, säger han.
Ohlson vill se ägare som återinvesterar delar av vinsten i journalistiken, så att läsarna får ännu bättre tidningar.
– Då kan man få fler läsare, fler annonser, tjäna mer pengar och skapa en positiv spiral, säger han.
S tar vinst
De lokala ägarna Socialdemokraterna fyller kassan med hjälp av Norrbottens Media.
Ägarbolaget Valrossen har under de senaste åren fått ut cirka 25 miljoner. Pengarna samlas på hög i Valrossen, som i dag har 86 miljoner i kassan.
S använder pengarna till valrörelser och till verksamheten i distriktet.