Till last för kvinnorna

10?15 anställda på Kallax kan förlora sina anställningar. Anledningen är Luftfartsverkets planer på omorganisation och effektivisering.
I planerna ingår att Luftfartsverket tar över ansvaret för lastning och lossning från SAS.

LULEÅ2004-08-26 06:30
<P>Luftfartsverket genomför just nu en ny organisation på landets flygplatser. Där ingår så kallad integrering. Det innebär att de anställda ska turas om att utföra alla typer av arbeten. Det betyder att den som arbetar med säkerhetskontroll en dag kan få lasta och lossa eller avisa ett plan nästa dag.<BR>Men på Kallax kan Luftfartsverket inte genomföra denna nya organisation. Anledningen är att SAS svarar för lastning och lossning. Nu planerar Luftfartsverket att ta över den verksamheten. Det kan man göra med hjälp av en bestämmelse inom EU. Den säger att flygplatsen har rätt att ta hand om så kallade ramptjänster om antalet passagerare är lägre än en miljon per år.<BR><BR><STRONG>Effektivare<BR></STRONG>I dag har Luftfartsverket 40 anställda medan SAS har 30 anställda som arbetar med lastning och lossning.<BR>&nbsp;? Om vi tar över ramptjänsten så kan vi använda personalen på ett mer effektivt sätt. I stället för två parallella organisationer som vi har i dag skulle vi ha en enda. Då skulle vi kunna sänka våra kostnader och därmed också våra avgifter. Det är också ett krav som Luftfartsverket har på oss och även de flygbolag som trafikerar Kallax, säger Lars Karbin som är chef för Luftfartsverket i Luleå.<BR><BR><EM>På vad sätt skulle ni öka effektiviteten?<BR></EM>&nbsp;? Vi skulle kunna utnyttja personalen på ett mer effektivt sätt. Det betyder att vi inte behöver ha så många anställda som finns i dag. Exakt hur många färre tjänster det kan röra sig om är svårt att säga. Men nog handlar det om 10?15 färre tjänster, säger Lars Karbin.<BR><EM>De anställda på Kallax är oroliga för de planer som ni har. Enligt ombudsmannen Anita Olsson kommer kvinnor att få svårt att stanna kvar om de ibland ska arbeta med lastning och lossning.</EM><BR>&nbsp;? Det stämmer, så är det. Men vi kan inte ha kvar folk bara av det skälet att de jobbat lång tid på Luftfartsverket. Vi måste ha människor som fyller de krav som finns i dag. Men helt utan kvinnor kommer vi inte bli: det måste finnas kvinnor på säkerhetskontrollen.<BR>I dag har Luftfartsverket hand om säkerhetskontroll, flygplatsservice och avisning. SAS har anställda som sköter lastning och lossning. Nu vill både SAS och Luftfartsverket sköta om allting.<BR>&nbsp;? Vi har ett bra system i dag med egen personal som sköter lastning och lossning. Den verksamheten vill vi behålla. Och så vill vi ta över driften av avisningen, säger Carina Johansson som är chef för SAS på Kallax.<BR><BR><STRONG>Inget bestämt<BR></STRONG>Luftfartsverkets Lars Karbin tror på en annan lösning. Än är ingenting bestämt.<BR>&nbsp;? Vi har inte satt ned foten än, det pågår förhandlingar om de här frågorna. Men nog skulle det vara en fördel för oss om vi fick ta över ansvaret för lastning och lossning. Den fördelen skulle öka om F 21 försvinner eftersom vi då måste ta över ansvaret för brand- och räddningstjänst plus snöröjning som flottiljen sköter i dag.<BR></P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om