Toppsommar för turism

Besöksnäringen i Luleå går starkare framåt än vad Luleå räknat med, enligt en sammanställning som inte minst påvisar att sommaren varit givande.
- Plötsligt pratar alla om Luleå, säger Elisabeth Ennefors, VD i Visit Luleå.

LULEÅ2006-09-12 06:00
Det är mycket som pekar ut Luleå just nu, beskriver hon. I Solligan över sommaren 2005 vann Luleå och orten kom tvåa i år. Det investeras, byggs och snart kommer påfyllnad i besöksnäringens stall i och med Kulturens hus, som förväntas öka på besökstalen i Luleå och omsättningen i besöksnäringen.
Inte minst handlas det i affärer i Luleå.
- Centrumhandeln säger att sommaren varit jättebra och butikerna uppger att de tycker att norrmännen varit fler än tidigare. Shoppingsturismen är en av de mest växande delarna. Det visar sig att en stor del av pengarna landar i shopping och mind­re i aktiviteter, som kanske är orsaken till var du åker, säger Elisabeth Ennefors.
För helheten hänvisar hon till en färsk turistekonomisk modell som mäter effekter av besöksnäringen - mat, boende, bensin och annan handel.
Trenden för Luleå är stigande. Omsättningen, enligt undersökningen, har ökat med 56 miljoner kronor från 2004 jämfört med 2005. Alltså över ett år. Helåret 2005 omsatte näringen 675 miljoner kronor, enligt det här sättet att mäta. Den procentuella ökningen på helåret är nio procent.
- Vår målsättning är att öka med tre procent per år, säger Elisabeth Ennefors och hänvisar till Visit Luleås affärsplan.
Sysselsättningen beräknas ha ökat med 30 personer. Framöver kommer påspädning i utbudet av boende i form av hotellutbyggnader. Arcus camping ska också växa. Under juli i år ökade hotellen i Luleå beläggningen med 11,5 procent jämfört med samma månad året innan. Beläggningen på hotell i Luleå är alltjämt låg, men ökar.
Av utländska gäster toppar norrmännen, följda av tyskar och italienare. De sistnämnda ökar från låg nivå och det är på vintern de kommer.
Den gångna sommaren var den första med First Camp Scandinavia som ansvarig för Arcus camping och Niklas Österberg, VD i First Camp i Luleå, rapporterar om en ökning med sex-sju procent jämfört med sommaren innan.
- Det rymdes egentligen inte fler. I stugorna har det varit fullt, den enda luckan motsvarar en stuga tom i tre nätter. I juli hade vi 150-200 husvagnar i kö och säkert har möjliga gäster gett upp innan de kom till Luleå, summerar Niklas Österberg.
En utökning med 34 husvagnsplatser har skett. Restauranger och lokaler har fräschats upp och skogsområden röjts upp. I framtiden väntar en större utbyggnad. Främst då via 60 nya stugor. En del vid vattnet, om det godkänns, och en del inne i skogen mellan campingen och badet. I vad mån nya stugor står klara nästa sommar är oklart. Ytterligare husvagnsplatser planeras.
- Vi vill fördubbla vår kapacitet och jämna ut beläggningen över året, säger Niklas Österberg.
Världsarvet Gammelstad har i år fler besökare jämfört med tidigare år. Lena Harila rapporterar därifrån om besökare från olika länder i Norden. Inte minst överraskar det att så pass många danskar kommit dit.
Till båtarna i skärgården har det köats. Göran Wallin, Fritidskontoret i Luleå, hoppas på bättre båttrafik, då i samklang med de bofastas önskemål.0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om