Träffades av egen eld
Ett Jas-plan från F 21 i Luleå var nära att krascha utanför Arvidsjaur den 11 april i år. F21 tränade anfall och sköt mot markbundna mål. Ett av planen kom ned för lågt och träffades av rikoschetter från sina egna skott samt splitter från marken.
Stridspiloten lyckades dock landa planet på normalt sätt.
- Helt utan dramatik, uppger flygchefen Erik Thelin vid F21 i Luleå.
Efteråt syntes 15 ställen på flygplanskroppen där ammunition eller splitter snuddat vid planet. På huven var till och med en flisa borta.
Jas 39 Gripen har en inbyggd 27-millimeters automatkanon. Det speciella är att det inte är ett vapen där man riktar in pipan.
- Man siktar med hela planet, vilket innebär att man måste dyka mot målet i en relativt brant vinkel, säger Erik Thelin. Det är ett väldigt snabbt förlopp och mycket små marginaler.
Inget tekniskt fel
Något tekniskt fel har inte kunnat konstateras på planet. Men händelsen har av F 21 rapporterats till Högkvarteret i Stockholm som ett tillbud. Det skedde den 2 juni.
Skalan är fyrgradig: driftstörning, tillbud, allvarligt tillbud och haveri.
I förra veckan kom representanter från Högkvarteret upp till F 21 i Luleå för att informera sig om händelsen. Och på fredagsmorgonen kom beskedet att tillbudet klassas om till allvarligt tillbud. En ny utredning ska ske av en ojävig flottilj. Det blir F 7 i Såtenäs.
Även Statens haverikommission kommer att utreda haveritillbudet som inträffade i Arvidsjaur. Det sker per automatik då ett haveri eller allvarligt tillbud skett. Haverikommissionen tar ett eget beslut.
Alla inblandade är glada över att ingen människa kom till skada. Olyckstillbudet måste ändå utredas noga. Piloten betecknas som relativt erfaren. Han har 600 flygtimmar varav 350 på Jas 39 Gripen bakom sig.
Enligt Erik Thelin sker inte utredningarna för att någon syndabock ska utpekas.
- Avsikten är att minska riskerna och förhindra att liknande händelser sker igen. Varför hamnade flygföraren i den här situationen? Vad fick han för order? Har han rätt utbildning? Har hans chef rätt utbildning? Högkvarteret kommer att göra en fördjupad utredning men något datum för när den ska vara klar har vi inte fått, säger Erik Thelin.
Han förklarar också att inga vitala styrfunktioner skadades på Jas-planet. Det kunde manövreras och landa på vanligt sätt. Om rodret träffats, är flygplanet konstruerat på ett sådant sätt att andra styrsystem kompenserar.
Flisa från huven
De flesta skadorna på planet är endast ytliga, repor i färgen på ytan. Skadan med en flisa från huven räknas som allvarligare.
- Om huven gått sönder i en sådan situation, hade det blivit ett fruktansvärt vinddrag. Samtidigt måste vi komma ihåg att det ju är ett stridsflygplan och således konstruerat att tåla mycket, förklarar Erik Thelin.
- Vi ser bara positivt på att någon utifrån tittar på det som hände. Kanske vi själva under utredningens gång borde ha klassat om benämningen till allvarligt tillbud, säger han eftertänksamt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!