Trafik på osäker mark

Risk för ras finns på 350 platser nära vägar i Norrbotten och Västerbotten.- Omfattningen av ras ökar, säger geoteknikern Nicklas Thun.

Luleå2012-04-25 06:00

Trafikverket har gjort inventeringen via konsulter och egna projektledare för driften. Inte bara Övre Norrland är intressant.

- Det är ett nationellt projekt att inventera riskområden och ta fram en lista på åtgärder, gradera riskerna och få fram det mest akuta. Järnvägarna ingår däremot inte i projektet, säger Nicklas Thun, geotekniker vid Trafikverket.

Vägtrafikanter kan råka illa ut. Vibrationer från trafiken kan dessutom bearbeta marken så att rasrisken ökar. Trafikverket bygger i en rad fall nya vägsträckor och leder trafiken från riskområdet.

Största problemen i landet finns enligt Nicklas Thun kring Göta älvdal.

- Ett väldigt skredbenäget område.

Det har varit många skred i landet på senare tid, så även i norra landsändan. Inte minst i fjol höst, då massivt regnande bidrog till vägras kring Piteå och Älvsbyn. Vidare har det handlat om Vilhelmina och Arvidsjaur-Arjeplog.

I Norrbotten och Västerbotten påvisas 350 rasriskområden.

- Det handlar om allt ifrån objekt där insatser kan vänta, till att vi snabbt måste göra något.

Förekomsten av ras nära vägar ökar, uppger Nicklas Thun.

- Det är svårt att säga om det är tillfälligt eller följden av globala effekter. Förr skedde ras vid bestämda tider, vid vårflod och på hösten. Nu kan det förekomma vintertid. Det är flera toppar nu, det gör det besvärligt för oss.

Dåligt underhåll?

- Kan vara så men det som skedde under hösten påverkades av extrema flöden. Sedan är frågan vad som är rimligt underhåll.

Förekomsten av kraftverk i älvar kan påverka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om