Trafikfarlig lösning

Bussturen ändrades. Sedan ändrades den tillbaka. Fast nu vill boende kring stråket ta om frågan.
? Framför allt för att det passerar 68 bussar förbi dagiset varje dag, säger Ann Ström.

LULEÅ2006-04-18 06:30
Busstrafiken i området inom Luleå delar boende i två läger. Grovt beskrivet vill äldre ha det som det är, barnfamiljer vill ändra på nytt.<br>För flera år sedan gick bussarna på linje 13 från Björkskatan in i bostadsområdet som frågan gäller. På så sätt trafikerades Korpralsgränd, Batterivägen och Knektgränd.<br>Fast från våren 2004 leddes trafiken i stället till utkanten och följde Bensbyvägen.<br>&nbsp;? Vi var nöjda med det. Vi slapp busstrafik precis utanför dagiset och husen. Leker på gatan gör ju inte barnen men det är ju transportvägar och leker de på tomterna rullar det lätt ut en boll på vägen. Med den nya linjen blev det också snabbare resväg för de som bor på Björkskatan, säger Ann Ström, som bor vid Batterivägen tillsammans med partnern Peder och sonen Lukas.<br>68 bussar kör förbi dagiset<br>Fast andra boende i området opponerade sig mot förändringen. Det blev längre till hållplatser och vissa resande tvingades korsa Bensbyvägen. Ett möte hölls mellan ansvariga för busstrafiken och boende där åsikterna om att få ändra tillbaka sträckningen förmedlades. Så blev det också. Från i höst går åter busstrafiken förbi dagis och boende på de smalare gatorna.<br>&nbsp;? Man ska ha respekt för de äldres åsikter men då måste det ju påvisas ett resande och det var ju lågt förra gången den här sträckningen gällde. Nu går det 68 bussar förbi dagis och husen på smala dåliga gator som inte rustas upp och där snöröjningen för gående inte utförs. Så blev det efter ett möte där många inte fick kallelsen eftersom den delades ut med direktreklam, något många undanbett sig, säger Ann Ström.<br>LLT hade själv föreslagit ändringen att leda trafiken bortom bostadsgatorna fast det drogs tillbaka i samråd med beställaren, Luleå kommun. Fast ur produktionssynpunkt är nuvarande lösning sämre, enligt LLT.<br>&nbsp;? Gången är att vi föreslår lämpliga förändringar och sista beslutet är kommunens. Det här blev olyckligt, nu har vi två gäng där ett vill att vi byter och det andra, förmodligen äldre, som vill ha det som det är, beskriver Ange Björk ståndpunkterna bland boende.<br>Boende agerade genom att i höstas skriva till Luleå kommun och LLT.<br>&nbsp;? Vi har inte ens fått svar, säger Ann Ström. <br>Den som får godkänt är LLT-chefen Ange Björk, som uppges ge raka tydliga svar.<br>Men han låter inte tänd på att ändra busstrafiken på nytt.<br>&nbsp;? I bussträckningar ska man ha stabilitet, säger han.<br>Bollar tillbaka frågan<br>Yngve Mettävainio, ordförande i LLT, har dörren på glänt och säger att folk varit i kontakt med honom om ny ändring.<br>&nbsp;? Vi är ju ren entreprenör. Det är bättre att den som beställer trafiken, Luleå kommun, kontaktas. Det är aldrig omöjligt för oss att ändra, säger han.<br>Och politiken bollar frågan tillbaka.<br>&nbsp;? De som vill ändra kan ju ta kontakt med LLT och kanske går det att ordna en ny träff. I vilket fall som helst måste de här två grupperna visa respekt för varandra. Ska man ändra kan det i varje fall inte ske mitt i tidtabellen utan när en ny börjar gälla, säger trafikpolitikern Margareta Lindbäck.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om