Saltupproret kom till Trafikverket – en delegation från Malmfälten mötte de ansvariga för saltandet på E10.
Delvis kom Trafikverket med glada nyheter. Verket har kommit överens med entreprenörerna som sköter plogningen att de ska ge sig ut och ploga redan när snön ligger en centimeter djup på E10. Plogningen ska också ske dygnet runt från och med den här säsongen.
– Bra, tycker Henrik Päiviö och de andra från Kiruna.
– Men man kommer fortfarande att salta.
– Vi vill ju ha ett omedelbart stopp för saltningen av E10. Det handlar om liv och hälsa, säger Henrik Päiviö.
Han och tre andra från facebooksidan Saltupproret bilade ned från Kiruna för mötet på Trafikverkets regionkontor i Luleå. Kuriren fick inte vara med, det beslutet stod för Trafikverket för.
– Det var tråkigt. Vi hade gärna sett att ni suttit med och lyssnat, säger Päiviö.
Efter mötet konstaterar både han och Trafikverkets Fredrik Rosendahl att överens, det var de inte.
– Men det finns en liten öppning, tycker Henrik Päivio.
– Vägverket sa att beslutet inte är statiskt, att det går att ändra. Så nu gäller det att jobba ännu mera.
Fredrik Rosendahl använder också orden att Trafikverkets verkets beslut "inte är statiskt", det vill säga bestämt för tid och evighet.
– Det är det beslut som gäller just nu. Det är jätteviktigt att få olika argument från olika grupper.
Han påpekar att saltningen vid temperaturer mellan plus noll och några minusgrader är en förebyggande åtgärd.
– Tillsammans med beläggningsarbetet under sommaren och de ändrade plogningsbestämmelserna kommer det absolut att bli säkrare att färdas på E10.
Saltupproret har samlat runt 2 000 underskrifter mot saltningen på E10. En Facebook-sida mot saltandet har i dag 4 200 anhängare.
– Vi har 90 procent av norrbottningarna med oss i denna frågan, säger Henrik Päiviö.
Saltupproret hävdar bestämt att de vill få bort saltet från E10 för att öka trafiksäkerheten. De avvisar Trafikverkets uppgifter och hänvisar till andra utredningar och rapporter som stödjer deras syn på vägsaltet.
Henrik Päiviö förnekar bestämt att saltupproret skulle bero på att man vill värna sina fordon.
– Saltet är inte bra för fordonen men det är en annan bit. För oss handlar detta i första hand om människoliv, säger han.
Det finns andra metoder för halkbekämpning som är bättre än salt.
– Det allra bästa är ju uppvärmd sand. Men det är för dyrt säger Trafikverket. Det kostar samhället 20 miljarder kronor per år att rehabilitera trafikoffer, det är dyrt, säger Päiviö.
Tvisten löser sig förmodligen med automatik när vintern når länet. Saltet förlorar sin funktion när temperaturen sjunker under fem minus.