"Det skulle kunna bli en smäll"

Efter att länsstyrelsen stoppat bygget av ett bostadskomplex på grund av transporter med farligt gods agerar kommunen. "Under olyckliga omständigheter skulle det kunna bli en smäll", säger Helena Sjaunja.

Ett förbud gällande transporter med farligt gods, typ flygbränsle, över Bergnäsbron och vidare genom centrala Luleå kan bli verklighet.

Ett förbud gällande transporter med farligt gods, typ flygbränsle, över Bergnäsbron och vidare genom centrala Luleå kan bli verklighet.

Foto: Kurt Engström

Luleå2021-10-21 06:00

I slutet av augusti avslöjade vi att Diös planerade kontors- och bostadkomplex vid den södra infarten till Luleå intill Bergnäsbron hade stoppats. Kravet som fördes fram till kommunen av länsstyrelsen var att en riskanalys skulle genomföras om transporter av farligt gods genom de centrala delarna.

Nu finns ett förslag om en lokal föreskrift om ett förbud liggande på bordet hos tjänstemännen.

– Vi kommer att titta på det, om det är lämpligt att införa ett sådant här förbud med anledning av vad som transporteras, säger Sofia Sandelid, jurist vid rättsenheten på länsstyrelsen.

Om beslut tas i enlighet med förslaget från kommunen tvingas transportörer av farligt avfall, från och till hamnen, att välja infart via E4, väg 97 och Svartöleden.

Är inte det att flytta på problemet?

– Jag kan inte uttala mig alls om det här.  Vi har ju inte landat i någonting ännu och har precis bara kikat på ärendet. 

Det var i juni som kommunfullmäktige antog förslaget som möjliggör en exploatering av kvarteret Biet. Länsstyrelsen överprövade beslutet med hänvisning till att detaljplanen kan medföra risker för människors hälsa och säkerhet.

Nu pekar ansvariga vid kommunen på vad som gäller, innan slutligt beslut tas, i en annons som publicerades på onsdagen.

– Det är oro från folk som bor i stan. Vi har förtydligat att den rekommenderade vägen är via Gäddvik och Svartöleden, säger Helena Sjaunja, sektionschef på stadsbyggnadsförvaltningen. 

Bensinstationerna i centrala stan kommer givetvis få påfyllning i sina anläggningar även i framtiden, förklarar hon.
– Men det är genomfartstrafiken, exempelvis flygbränslet, som ska gå rekommenderad väg som inte är via centrum. Där bebyggelsen inte ligger lika nära.

Hur farliga är de här transporterna?

– Jag kan inte säga hur farliga de är. Det är väldigt sällan det händer olyckor och lastbilarna ska givetvis klara en krock. Men under olyckliga omständigheter skulle det väl kunna bli en smäll.

Helena Sjaunja anför sedan kommunens ambitioner att förtäta centrumhalvön, att det av den anledningen också är viktigt med en lokal föreskrift.

– Det bor massor av folk i centrum och transporterna har skett i herrans massa år. Men det klart att skulle det hända något så...

Under oktober kommer mätningar av transporter med farligt gods att genomföras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!