Tre byar kan få järnvägsstationer

Trafikverket ändrar i Norrbotniabanans sträckning mellan Piteå och Luleå.
Att gå via Sjulsmark är slopat medan utsikterna till stationer i Norrfjärden, Rosvik och Alvik/Antnäs är kvar.

Luleå2011-05-10 06:00

Kommuner och ytterligare parter som yttrat sig om tänkbara vägval mellan städerna har enligt Trafikverket betonat betydelsen av stationer så att folk kan ta tåget.

De byar som kommit ifråga enligt Trafikverkets tidiga bedömningar är Norrfjärden, Rosvik och Alvik/Antnäs.

Alternativet att gå inåt land, förbi Sjulsmark, rundar alla dessa byar. Men Trafikverket har strukit Sjulsmark.

- Det skulle ha blivit dyrare att bygga och även dyrare att trafikera, säger Tomas Gustafsson, projektledare för Norrbotniabanan.

Möter fåglarna
Järnvägen påverkar fågelområden. Tidigare har möjligheten att dra järnväg vid ett skyddat område vid Mörön tagits bort. Kvar är likväl att dra järnvägen där den berör rikligt fågelliv kring byar i södra delen av Luleå kommun. Trafikverket hänvisar till studier och bedömer det möjligt att ha järnväg där om man utför vissa skyddsåtgärder.

Förbi Rosvik finns flera lösningar. Vissa korrigeringar har gjorts kring byn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om