Triangeldramat på Storheden kan börja

Förr köpte folk en tv som skulle hålla 15 år. Det var då.
- Det är låga priser och volym som gäller, säger Jan Bilander, Media markt i Luleå.

VOLYM. Storleken har betydelse, det blir alltmer tydligt i konkurrensen mellan butikerna.

VOLYM. Storleken har betydelse, det blir alltmer tydligt i konkurrensen mellan butikerna.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2011-11-19 06:00

Den 4.500 kvadratmeter stora butik Media markt öppnar på Storheden kommer att ha en omsättning likt en stor matbutik, beskriver han, utan att ange siffror.

On off gick i konkurs. Kuriren konstaterar att 2012 så kommer Storhedenbutikerna Elgiganten, Media markt och Expert tillsammans att sälja hemelektronik och andra varor för flera hundra miljoner kronor.

- Allt vårt fokus ligger på egen business, vi bygger inte upp det på vad våra konkurrenter gör, säger Jan Bilander, chef för Media markt i Luleå.

Slås ut?
Elgigantens ledning har i affärspress gett Media markt dåliga odds på att överleva i Sverige. Tyska Media markt tog sig in via en storsatsning som slukat pengar. Ändå talas om fler butiker, enbart på måndag öppnar fyra, den i Luleå inkluderat.

- Det ligger mer i pipen. Vi växer organiskt och bygger upp egen verksamhet. Det kostar att köpa in sig på marknaden. Tyskarna är väldigt väl förberedda och har gjort noggrann research. När vi åkt omkring i Luleå visade det sig att de kunde saker om kyrkbyn som få vet, säger Jan Bilander.

Ny butik i Stockholm
Enligt uppgifter i branschmedia öppnar Media markt fem nya varuhus 2012. I dagarna öppnar Elgiganten ny butik i Stockholm.

Medan varorna i hemelektronikbutiker förr handlade om tv och radio har utbudet vidgats avsevärt och kunder byter ut varorna med täta intervaller.

Elgiganten och Media markt satsar samtidigt enormt på marknadsföringen i Luleå.

Hur går det då för Expert?

- Det är bra att Media markt kommer, då koncentreras handeln inom elektronik och vi får in fler kunder. När Elgiganten kom till Storheden märkte vi mer spring för priskoll, säger Joakim Niemi, butikschef vid Expert, Storheden.

Media markt i Luleå drivs via eget bolag, där Jan Bilander äger tio procent och tyska ägarna resten.

- På det här sättet får vi ta besluten i Luleå. Vi har inte samma prisbild över hela Sverige. Vi kan också säga nej till en vara, och ta in varor på eget beslut, säger Jan Bilander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om