Trotsar expertutlåtande

Ja till nya bostäder trots höga bullernivåer.
Experterna på länsstyrelsen är kritiska mot de planerade punkthusen i kvarteret Vesslan vid Kungsgatan.
Men landshövding Per-Ola Eriksson är av en annan uppfattning och har kört över sina tjänstemän.

LULEÅ2005-10-21 06:30
Det måste vara möjligt att bygga nya bostäder i Luleå centrum, trots att de inte uppnår de av riksdagen antagna riktvärdena för trafikbuller. Det är nu länsstyrelsens officiella hållning när det gäller den detaljplan som kommunen håller på att ta fram för att HSB ska kunna bygga bostadsrättslägenheter i kvarteret Vesslan (gamla Shelltomten).<br>Invändningar<br>Men länsstyrelsens tjänstemän har hela tiden varit av en annan uppfattning. De skrev först ett samrådsyttrande till kommunen där de framförde en rad invändningar mot den föreslagna detaljplanen: trafikbuller som överskrider riksdagens riktvärden, de höga husen kommer att skugga omgivande bebyggelse och det är klart olämpligt att bygga bostäder i gatuplanet mot Kungsgatan och Magasinsgatan.<br>Eftersom det tidigare har funnits en bensinstation på området underströk tjänstemännen att man måste undersöka om området är förorenat och klarlägga vilka åtgärder som måste vidtas för att sanera området, innan kommunen antar detaljplanen. Yttrandet var undertecknat av länsarkitekt Christer Svärd och ytterligare en tjänsteman.<br>Ändrad uppfattning<br>Efter drygt en månad fick kommunen in ett nytt yttrande från länsstyrelsen, denna gång undertecknat och beslutat av landshövding Per-Ola Eriksson. Nu hade länsstyrelsen ändrat uppfattning; planförslaget med tre punkthus kan accepteras och ? viktigast av allt ? länsstyrelsen har inte längre några invändningar mot planförslaget som skulle kunna leda till att beslutet att anta detaljplanen behöver prövas enligt 12 kap 1§ i PBL.<br>Denna bestämmelse i plan- och bygglagen ger länsstyrelsen skyldighet att pröva en detaljplan som en kommun har antagit om det kan befaras att bebyggelsen blir olämplig med hänsyn till de boendes och andra människors hälsa. Om prövningen visar att bebyggelsen blir olämplig ska länsstyrelsen upphäva beslutet att anta detaljplanen. Detta hot är nu undanröjt genom landshövdingens ingripande.<br>Länsarkitekten Christer Svärd och miljöskyddshandläggaren Christer Sundqvist har anmält en avvikande mening till länsstyrelsens senaste yttrande. De anser att det måste vara möjligt att öppna fönstren i lägenheterna utan att ljudnivån inomhus blir alltför besvärande på grund av trafikbullret.<br>Fördubbling av ljudet<br>Åtminstone hälften av de 96 lägenheterna (mot Kungsgatan) kommer inte att få någon ?ljuddämpad sida?. Boverkets rekommendationer om en tyst/ljuddämpad sida (max 45?50 dBA) överskrids med 5?15 dBA för dessa lägenheter, påpekar tjänstemännen i sin avvikande mening. Det upplevs som en fördubbling av ljudet.<br>Tjänstemännen anser att det hade varit möjligt att skapa en ?ljuddämpad? sida genom en mera traditionell, sluten bebyggelse i stället för att bygga tre höga punkthus. Det hade också varit bättre för stadsbilden tycker de.<br>Minska trafiken<br>För att lägenheter i punkthus i kvarteret Vesslan ska kunna få acceptabla bullerförhållanden vid fasad måste bullret först minskas kraftigt vid källan, exempelvis genom åtgärder som minskar trafiken på Kungsgatan. Kommunen har inte redovisat några sådana åtgärder, annat än att man ?på sikt? ska bygga om gatan för 30 kilometer i timmen, konstaterar tjänstemännen. Men enbart en sådan ombyggnad kommer inte att räcka för att få ned bullret, anser tjänstemännen vidare.<br>På tisdag ska byggnadsnämndens arbetsutskott behandla ärendet. Stadsbyggnadskontoret föreslår att politikerna ska godkänna detaljplanen för kvarteret Vesslan och rekommenderar kommunfullmäktige att anta planförslaget.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om