Trötta på alla olyckor

Vi står i korsningen Ringgatan/Teknikergatan på Skurholmen.
Här small det i onsdags - här har det smällt förr.
- Jag har inget egenintresse av att stå här. Jag vill bara inte se eller höra fler människor skada sig, säger Mikael Karlsson som bor intill korsningen.

LULEÅ2006-06-09 06:00
I onsdags skadade sig en motorcyklist när denne kom ner för Ringgatan och krockade med en bilist som kom från Teknikergatan.
Det är inte första gången det inträffar olyckor i denna korsning och de som bor intill korsningen vill gärna att det ska vara sista gången.
Det har Mikael Karlsson, Pierre Axhammar med flera velat under flera år.
Någon gång har kommunen satt ut blomlådor för att få ner hastigheten som kan bli riktigt hög ut efter efter Ringgatan där det kan gå riktigt fort.

Sänk till 30
Men vad alla kanske inte tänker på är att högerregeln gäller och Ringgatan är inte på något sätt huvudled.
Oavsett om du kommer i rejäl fart med cykel eller bil, eller vad du nu kan tänkas färdas på eller i.
- Varför inte sänka till 30 efter hela Ringgatan? Då skulle ju i alla fall många, som de kör i dag, förlora körkortet. Det kan ju gå en 70-80 för en del, säger Pierre Axhammar som bor intill korsningen.
Mikael Karlsson bor på Ringgatan strax ovanför korsningen. Han hörde däcktjuten i onsdags. Det är inte första gången han hört eller blivit vittne till en olycka.
- Jag vill bara att det här ska få ett slut och att inte fler människor ska komma till skada. Det är ju mycket barn och ungdomar som trafikerar vägarna här. Det finns ju bland annat två daghem i närheten, säger Mikael Karlsson och fortsätter:
- Vi är en antal personer som uppvaktat kommunen under de senaste åren. Ibland har man satt ut någon blomlåda för att få ner hastigheten, men i år har det inte hänt något. Inte än i alla fall. Jag skulle vilja se statistiken för andra ställen där man gjort saker för att förbättra trafiksäkerheten. Varför gör man inget här? Här händer det ju en massa.
Mikael Karlsson berättar också att han tror att många olyckor görs upp i godo och därför inte kommer med i statistiken.
Om du får bestämma - vad skulle du vidta för åtgärder för att minska antalet olyckor, Mikael?
- Jag vet inte. Det finns säkert mycket man kan göra, men jag är inte expert på området. Jag överlåter det till dem som kan sånt här. Jag vill bara få ett stopp, svarar Mikael Karlsson.
I gårdagens Norrbottens-Kuriren publicerades ett förslag av tekniska förvaltningen på fler 30-sträckor i Luleå.
I förslaget står bland annat Ringgatan söder om Hertsövägen nämnt. Som Kuriren tolkar det blir det på en sträcka efter Ringgatan vid Norra Örnässkolan och inte på Skurholmssidan.
Fotnot: Norrbottens-Kuriren sökte i går Luleå kommuns trafikingenjör Rune Karlberg för en kommentar, men fick inte tag i honom.
Korsning 1:

Korsning 2
MYCKET BARN. Det finns två daghem i närheten och därmed många barn som passerar korsningen.
Korsning 3: RINGATAN/TEKNIKERGATAN. Här smäller det. Här smäller det ofta. De i närområdet har tröttnat på alla olyckor och den farliga trafikmiljön.
Foto: HÅKAN GIDLÖW
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om