Tuff arbetsmiljö för vägarbetarna

Var tredje trafikant kör för fort vid vägarbeten, något som medför risker för dem som jobbar där.
- Du tordes aldrig slappna av, tar du ett felsteg kan du bli påkörd, säger Lars Nilsson.

FARLIGT ARBETE. Få bilister håller hastighetsgränserna vid vägbyggen.

FARLIGT ARBETE. Få bilister håller hastighetsgränserna vid vägbyggen.

Foto: Johan Söderlund

Luleå2012-08-09 06:00

I dag jobbar han som ombudsman och regionalt skyddsombud på Seko Norrbotten, men innan dess jobbade han flera år som vägarbetare. Han säger att det största problemet är yrkestrafiken.

- Både gods och bussar har så tajta scheman de måste hålla. De finns ingen tid över för dem.

Lars Nilsson beskriver arbetsmiljön för vägarbetare som besvärlig, även om den blivit lite bättre på senare tid.

- Risken att bli påkörd är ganska hög. De arbetar 8-10 timmar per dag i bästa fall en halvmeter från trafikerade vägar, säger han.

Förra året gjorde Seko en undersökning bland sina medlemmar om hur de upplevde arbetsmiljön vid vägarbetsplatserna. Bland de tillfrågade är sju av tio oroliga för att arbeta av säkerhetsskäl. Nästan nio av tio tycker att trafikanterna tar liten eller ingen hänsyn till vägarbetarna.

Och i år har Motormännen genomfört hastighetsmätningar vid några vägarbeten i Sverige. Ett av de arbeten där hastigheten mättes var vid Storheden i Luleå, där Svevia just nu bygger en ny på- och avfart till E 4.

Normalt sett är det en 110-väg, men under bygget är hastigheten nersatt till 50 km/h. Där körde ungefär var tredje trafikant för fort. En av fyra lastbilar som passerade körde även för fort, och två trafikanter körde över 80 km/h.

Lars Nilsson berättar att de på Seko har en kampanj gällande att införa dubbla böter om man kör för fort nära vägarbeten.

- Tydligen är enda sättet att få ner hastigheten att bötfälla. Är det då dubbla böter vid vägarbeten så kanske vi får ner lite hastigheter, säger han

Tord Lundgren, anläggare, jobbar vid den nya avfarten. Han känner sig inte orolig att det ska ske någon olycka, men medger att det kan kännas obehagligt ibland.

- Jag känner mig lugn nu när vi har mitträcke. Men när man inte har mitträcke utan bara har sergeanter (markeringsskärmar), det tycker jag är ganska magert egentligen, säger han.

Även han säger att hastigheterna inte verkar hållas.

- De flesta ligger nog kring 70, många i alla fall. Men det finns de som håller hastigheten också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om