Tuff jubilar firade 150 år

?Titta Tåget!?
Järnvägen i Sverige fyller 150 år och det ska firas.
I lördags var det Tågens dag i Luleå vilket drog hundra-tals intresserade, inte minst barn.
Några av dem gjorde sin första tågresa.

LULEÅ2006-04-24 06:30
Det var fullsatt på perrongen vid Luleå järnvägsstation under lördagen. Folk mumsade på gratis korv och drack kaffe medan Hemvärnets musikkår, en rekorderligt gammaldags blåsorkester, underhöll i vårsolen.<br>Varje timme från klockan tio till två avgick turer till Notviksverkstaden och det gick även att åka Boden?Luleå tur och retur.<br>Populärt tåg<br>Turerna kördes med fullsatta vagnar. Nyfikenheten på ?Norrskenan?, tåget mellan Luleå och Umeå var stor. Det är som bekant Regina-tåget som trafikerar sträckan sedan början av året, det enda i övre Norrland.<br> ? Det är väldigt populärt, inte minst för barnfamiljer då det finns gott om utrymmen för barnvagnar. Mycket mer än på bussen, säger lokföraren för dagen, Anders Heinrud.<br>Behöver ett till<br>Norrskenan är dessutom snabb och slår enligt Heinrud landsvägsbussen på sträckan, knappt men klart.<br>Men varför inte sätta in den på Malmbanan också?<br> ? Vi har ju tyvärr bara ett tåg än så länge. Regina går ju även Kiruna?Luleå på helgerna men vi skulle behöva ett tåg till, säger Anders Heinrud.<br>Han hade för övrigt förarhytten fylld av barn i alla åldrar under turerna. Alla förundrades över den korta bromssträckan, det snabba accelerationen och så lokvisslan förstås.<br>Ressugen<br>Många barnfamiljer passade på att introducera sina små till det för dem närmast mytomspunna färdsätt som kallas tåg. För många var det första gången även om landets förskolor gör sitt för att barn ska få åka tåg.<br>Eva Sundberg från Råneå gjorde turen ut till Notviksverkstaden tillsamman med barnen Alva, sex år, och tvillingarna Melvin och Moa, tre.<br> ? Jag blev riktigt sugen på att resa, det var så fräscht och fint ombord, sade Eva Sundberg.<br>1.400 besökare<br>Även barnen uppskattade turen även om ballongerna redan var slut. Men barn har ofta lite egna funderingar.<br> ? Hur kan tåget hålla balansen när inte jag kan?, undrade Alva och försökte gå balansgång på rälsen.<br>Anders Heinrud fick frågan och försökte förklara hur tåg blir kvar på rälsen istället för att försvinna ut i terrängen. Alva sade sig vara nöjd med svaret.<br>Arrangemanget drog cirka 1.400 besökare. Arrangörer var Banverket, Connex, Jernhusen och Euromaint.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om